طرح‌های رژیم صهیوینستی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین

یک روزنامه عبری‌زبان نوشت، موسسه نظامی رژیم صهیونیستی در حال بررسی اقداماتی برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین است که در صورت تایید می‌تواند یک درگیری سیاسی داخلی راه بیاندازد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، موسسه نظامی رژیم صهیونیستی در حال بررسی اقداماتی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین است که برخی از آنها جنجال‌آفرین بوده و با فشار آمریکا و در راستای امضای توافقنامه عادی‌سازی با عربستان است.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، در حال حاضر مشخص نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت یوآو گالانت، وزیر جنگ بتواند وزرای کابینه خود را به موافقت با این طرح سوق دهد و آنها با مخالفت‌های سرسختانه بتسلئیل اسموتریچ و ایتامار بن گویر مواجه هستند.

آحارونوت با اشاره به اینکه چنین اقداماتی می‌تواند عادی‌سازی روابط با عربستان را تقویت کند، نوشت، واشنگتن و ریاض تمامی تصمیمات کابینه نتانیاهو درخصوص تشکیلات خودگردان را که تاثیر چشمگیری بر عملیات‌های استراتژیک و مهم در منطقه خاورمیانه خواهد داشت، از نزدیک دنبال می‌کنند.

این روزنامه عبری‌زبان فاش کرد، اقداماتی که در دست بررسی هستند، در ارتباط با تمامی زمینه‌های برخورد میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و با هماهنگی با دولت آمریکا هستند.

اولین اقدامی که در دست بررسی است، شهرک‌سازی‌ها در منطقه "ج" در سایه نبود طرحی تصویب شده است و همزمان ساخت‌وسازها به دست شهرک‌نشین‌ها ادامه دارد.

این روزها وزارتخانه اسموتریچ در کنار نیروهای وزارت جنگ و دفتر هماهنگی کابینه در حال تعیین اولویت‌ها برای تحمیل شهرک‌سازی‌ها در این مناطق است و دولت آمریکا از نزدیک این روند را زیر نظر داشته و با آن مخالف است.

دومین موضوعی که فلسطینی‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مطرح کردند، مقابله با یورش‌های شهرک‌نشین‌ها است که روز به روز افزایش پیدا می‌کند، موسسه نظامی رژیم صهیونیستی می‌داند که افزایش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در منطقه "ج" که غالبا با موافقت مقامات سیاسی انجام می‌شود، احتمال درگیری میان ساکنان را افزایش داده و شرایط امنیتی پیچیده منطقه را تضعیف می‌کند.

این نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که تعطیلی گذرگاه‌ها در روزهای تنش به شدت بر وضعیت فلسطینی‌ها تاثیر می‌گذارد، بر این اساس رژیم صهیونیستی در حال بررسی کاهش تعطیلی گذرگاه‌ها و موافقت با ورود و خروج کامیون‌های حامل کالا از اراضی اشغالی به مناطق تشکیلات خودگردان و بازگشت آنها و نیز روابط تجاری در دو طرف گذرگاه‌ها و نیز ورود روزانه بیش از ۱۵۰ هزار کارگر به اراضی اشغالی است، به همین دلیل کاهش روزهای تعطیلی گذرگاه‌ها در روزهای تعطیل و اعیاد در اراضی اشغالی در حال بررسی است، عدم ورود کارگران فلسطینی به شدت به اقتصادی که در بخش‌های ساخت‌وساز، کشاورزی و صنایع بر همین کارگران متکی است، ضربه می‌زند.

از دیگر اقداماتی که موسسه نظامی رژیم صهیونیستی در حال بررسی آن است، می‌توان به استمرار صدور مجوز سفر فلسطینی‌ها به خارج از فرودگاه رامون، توسعه میدان گاز مارین در سواحل غزه با همکاری با مصر و نیز سودهایی اشاره کرد که تشکیلات خودگردان از عوارض پرداختی فلسطینی‌ها بابت عبور از گذرگاه النبی دریافت خواهد کرد.

هدف از تمامی این اقدامات کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین در عبور از بحران بودجه است که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است.

چه بسا درخواست‌ها در حوزه سیاسی چالش‌برانگیزترین موضوعات پیش روی نتانیاهو است، در واقع فلسطینی‌ها در نشست‌های شرم‌الشیخ که با میانجی‌گری مصر، اردن و آمریکا با طرف اسرائیلی داشت، آزادی اجساد شهدا و نیز آزادی اسرای امنیتی را خواستار شدند.

آحارونوت فاش کرد که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد اسراء و با حتی اجساد شهدای فلسطینی را آزاد کند، اما موضع‌گیری در داخل نهاد نظامی آن وجود دارد که ممکن است بر اساس آن اسرای سالخورده و بیمارانی که سال‌های طولانی را در زندان‌ها گذراندند و نیز اجساد شهدایی که ارتباطی با عملیات‌ها نداشته و در قرارداد تبادل اسرای آتی با غزه اهمیت ندارند، به زودی آزاد کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.