نانوفناوری چین و توسعه تسلیحات پیشرفته زیستی، سایبری و جنگ الکترونیکی

نتایج یک مطالعه هشدار می‌دهد که ارتش چین در حال ساخت سلاح‌های بیولوژیکی پیچیده و ابزارهای الکترونیکی در مقیاس کوچک است که با فناوری نانو ساخته شده‌اند و می‌توانند در جنگ‌های پنهانی استفاده شوند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از وب‌سایت واشنگتن‌تایمز، سه تحلیلگر اطلاعاتی در گزارشی تاکید کردند که «زرادخانه‌های نامرئی چین، طیفی از تسلیحات پیشرفته را در بر می‌گیرند که به طور مشخص بر ارائه طیف وسیعی از گزینه‌های جنگ نامتقارن به حزب کمونیست چین، از جمله تحویل سلاح‌های بیولوژیکی، بیوشیمیایی و نوروبیولوژیکی به گروه‌های هدف متمرکز شده‌اند.»

براساس این گزارش با عنوان «در سایه‌های علم: کشف زرادخانه‌های نامرئی چین از نانوسلاح‌ها»، ارتش آزادی‌بخش خلق چین با استفاده از مواد میکروسکوپی بسیار پیشرفته که اثرات سلاح‌های بیولوژیکی را تقویت می‌کند، در حال توسعه سلاح‌های نانو است.»

این گزارش به‌تازگی به صورت عمومی منتشر شده است.

این گزارش هشدار می‌دهد که پیشرفت‌های چین در حوزه بیوتکنولوژی، نگرانی‌های جدیدی را در مورد کاربردهای دوگانه نظامی-غیرنظامی برای تولید پاتوژن‌هایی با مهندسی ژنتیک به منظور جنگ‌های بیولوژیکی، از جمله تولید سلاح‌های زیستی که به سختی می‌شود رد آنها را زد، به وجود آورده است.

دیگر سلاح‌های نانوتکنولوژی در حال توسعه، عبارتند از تجهیزات الکترونیکی مینیاتوری و حسگرها در دستگاه‌های نانو برای سرقت داده‌ها و ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی بدون شناسایی شدن.

در این گزارش آمده است که حملات زیرساختی با استفاده از نانوروبات‌ها «می‌تواند منجر به خاموشی، قطع ارتباط، یا اختلالات مالی شود که تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات ملی است.»

در این مطالعه آمده است: «علاوه بر این، با ادغام هوش مصنوعی در دستگاه‌های نانو، ارتش چین می‌تواند سلاح‌های نانو خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کند که قادر به تصمیم‌گیری در زمان واقعی و اجرای حملات سایبری پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است.»

پکن مدت‌هاست که چنین قابلیت‌هایی را مدنظر گرفته است. این گزارش به یک مقاله تحقیقاتی چینی در سال ۲۰۲۱ اشاره دارد که توضیح می‌دهد چگونه «ارتباطات مولکولی»، شبکه‌های پیشرفته را با حملات سایبری دقیق هدف قرار می‌دهد.

همچنین می‌توان از نانومواد برای دستکاری نور و امواج الکترومغناطیسی استفاده کرد. چنین فناوری در هواپیماهای جنگی رادارگریز پیشرفته، کشتی‌های جنگی و خودروهای نظامی استفاده می‌شود. فناوری نانو چینی به تسلیحات خودکار مانند نانوروبات‌ها در گروه‌هایی برای جاسوسی یا فرماندهی و کنترل نظامی، نیرو می‌دهد.

بر اساس گزارش تحلیلگران اطلاعاتی، «این تجهیزات کوچک و در عین حال قدرتمند، می‌توانند برای کارهایی مانند شناسایی، نفوذ یا حتی ترورهای هدفمند مورد استفاده قرار گیرند.» این بررسی می‌گوید که چین، زیست‌شناسی را به‌عنوان «حوزه جدید جنگ» می‌بیند و از مهندسی ژنتیک، پزشکی جزءنگر و فناوری علوم اعصاب مربوط به مغز برای اهداف نظامی استفاده می‌کند.

این گزارش اطلاعاتی منابع باز، از سوی گروهی موسوم به «ابتکار تهدیدات زیستی سی‌سی‌پی» و با مشارکت سه متخصص که به‌طور ویژه برنامه‌های نظامی و تسلیحاتی چین را رصد می‌کنند، نوشته شده است. تمامی این کارشناس‌ها، دارای تجربه در خدمات نظامی، دفاعی و اطلاعاتی هستند و می‌گویند که پیشرفت‌های چین در فناوری نانو می‌تواند ردیابی منشا بحران‌های بهداشت عمومی، از جمله بیماری‌های همه‌گیر را دشوارتر کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.