مقام آمریکا: زمان ترسیم مرزهای زمینی لبنان و اسرائیل فرا رسیده است

مشاور ارشد انرژی هسته‌ای دولت آمریکا پس از نظارت بر توافقنامه دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی که همچنان بر سر آن جنگ دارند، اعلام کرد، زمانش فرا رسیده که مرزهای زمینی دو طرف ترسیم شود.

به گزارش ارز پرس، روزنامه رای الیوم نوشت، آموس هوکشتاین، مشاور ارشد انرژی هسته‌ای دولت آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفر خود به بیروت گفت: «زمان بازنگری در چارچوبی است که اجازه می دهد در سطح مرزهای زمینی به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم و همچنین روی صلح زمینی کار کنیم.»

ماه اکتبر و پس از میانجیگری دراز مدت هوکشتاین، رژیم صهیونیستی و لبنان توافقی تاریخی در مورد ترسیم مرزهای دریایی و رفع موانع استخراج نفت و گاز در دریا را امضا کردند.

لبنان که مقامات آن برای غلبه بر عواقب فاجعه بار سقوط اقتصادی که بیش از سه سال است، ادامه دارد به وجود منابع طبیعی متکی هستند، هفته گذشته حفاری را در بلوک شماره ۹، جایی که میدان قانا در آن قرار دارد، آغاز کرد که از خط مرزی جداکننده دو طرف عبور می‌کند.

براساس توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی، میدان قانا متعلق به لبنان است و رژیم صهیونیستی از استفاده کنندگان از بلوک شماره ۹ غرامت می‌گیرد.

هوکشتاین گفت: در روزهای اخیر به اینجا آمدم تا از موضع دولت لبنان مطلع شوم، از جنوب بازدید کنم و خودم خط آبی و اطراف آن را ببینم تا آنچه برای رسیدن به یک نتیجه احتمالی ضروری است را بفهمم.

پس از خروج ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ پس از ۲۲ سال اشغال، سازمان ملل «خط آبی» را ترسیم کرد که به عنوان مرز بین لبنان و اراضی اشغالی عمل می‌کند. سربازان بین‌المللی (یونیفل) از سال ۱۹۷۸ در جنوب لبنان مستقر شده‌اند.

از سوی دیگر، هوکشتاین خواستار انتخاب رئیس‌جمهوری شد که «اصلاحات» لازم را برای دریافت کمک‌های بین‌المللی لبنان اجرا کند. پست رئیس جمهور از اکتبر ۲۰۲۲ در لبنان خالی است.

وی افزود: من مشتاقانه منتظرم تا شاهد سرعت اجرای اصلاحات باشم و از فرصت‌های از دست رفته ناامید شدم.

هوکشتاین در این سفر خود با هلی‌کوپتر به شهر بعلبک در شرق لبنان رفت؛ جایی که حزب‌الله در آن حضور گسترده‌ای دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.