اثرات مثبت ال‌نینو بر منابع آبی مشترک مرزهای شرقی/بارش فرانرمال در حوضه هیرمند و هامون

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد:‌ با ادامه رشد ناهنجاری ال نینو و تغییرات در سایر شاخصهای دورپیوندی، آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی هواشناسی نشان می‌دهد در پاییز امسال بارش تجمعی در حوضه های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان با احتمال زیاد در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود.

وی افزود:‌بر اساس این مدل ها با احتمال 40 تا 60 درصد تقریبا کل مساحت افغانستان در ماههای نوامبر و دسامبر  و ژانویه بارشهای نرمال تا فرا نرمال خواهد داشت و در ماه نوامبر با احتمال 50 تا 70 درصد  در حد نرمال تا بیش از نرمال برآورد می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی برآیند خروجی مدلهای پیش بینی فصلی نشان می دهد که حوضه های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب هامون در چند ماهه نخست سال آبی جدید، با احتمال 40 تا 70 درصد بارش تجمعی در حد نرمال تا بیشتر از نرمال خواهند داشت.

وی یادآور شد: با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه هامون، بستر دریاچه کاملا خشک شده و در حال حاضر کانون خیزش گردوخاک شرق کشور است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.