صهیونیست‌ها اعتماد خود را به راهکار دو دولت از دست داده‌اند

به رغم افزایش احتمال عادی سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض و آنچه درباره حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین گفته می‌شود، صهیونیست‌ها اعتماد خود را به راهکار دو دولت از دست داده‌اند.

به گزارش ارز پرس، روزنامه جروزالم پست نوشت: براساس نظرسنجی مرکز پژوهش‌های پیو که در مارس و آوریل ۲۰۲۳ انجام شد و نظرسنجی‌های قبلی که درباره این موضوع در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۳ انجام شد، تنها ۳۵ درصد صهیونیست‌ها معتقدند که می‌توان راهکاری برای نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی با تشکیل دو دولت یافت. از سال ۲۰۱۷ این مسئله کاهش هفت درصدی و از سال ۲۰۱۳ کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

۳۲ درصد یهودیان اراضی اشغالی به راهکار تشکیل دو دولت اعتقاد دارند اما اعراب ساکن اراضی اشغالی ۴۱ درصد به امکان اجرای راهکار تشکیل دو دولت ایمان دارند.

در سال ۲۰۱۳ تعداد صهیونیست‌هایی که به راهکار دو دولت ایمان داشتند ۷۴ درصد بود.

تعداد یهودیان کرانه باختری که به راهکار تشکیل دو دولت ایمان دارند از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. تعداد یهودیان تندرو ارتدوکس که به راهکار تشکیل دو دولت ایمان دارند از ۲۲ درصد به هفت درصد کاهش یافتند.

۶۱ درصد یهودیان سکولار درباره راهکار دو دولت خوش‌بین هستند. درحالیکه در سال ۲۰۱۷، ۵۴ درصد به این راهکار خوش بین بودند.

درباره مسئولان سیاسی حزب راست اعتماد به راهکار دو دولت به شدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۷، ۲۷ درصد به این راهکار اعتماد داشتند و از آوریل ۲۰۲۳ به ۱۴ درصد رسیده است.

۷۳ درصد مسئولان سیاسی حزب چپ به امکان راهکار دو دولت ایمان دارند. ۵۳ درصد یهودیان میانه رو نیز  به این راهکار اعتماد دارند.

براساس این نظرسنجی یهودیان صهیونیست که از کابینه ائتلافی کنونی حمایت نمی‌کنند بیشتر از دیگران معتقدند که این راهکار قابل اجرا است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.