ورود شورای تامین به موضوع شاهوار/ «آب و محیط زیست»در مخاطره است

پایگاه خبری ارز پرس، گروه استان‌ها: معدن بوکسیت تاش نزدیک به یک دهه با پاک تراشی، چهره شاهوار این کانون آب ساز و حیات بخش را دگرگون کرد. شاهواری که امروز در پی معدن کاری‌های بی پروا، با تهدیدات جدی روبرو شده است مهمترین تهدید در شاهوار منابع آبی هستند چرا که شاهوار بزرگترین منبع تأمین آب دشت بسطام و شمال شرق استان سمنان است زیرا این کوه بلندترین قله شرق البرز محسوب می‌شود.

دیگر مخاطراتی که شاهوار را تهدید می‌کند تخریب پوشش گیاهی، خاک و فرسایش است و سومین تهدید نیز کوچانده شدن حیات وحش و نابودی حیات در شاهوار و رمیدن گله‌های کل و بز و خرس و… به مزارع مردم در پایین دست یعنی تاش و نگارمن و امیریه و… که سبب شده تا مردم و کنش گران محیط زیست نگرانی‌های بسیاری داشته باشند.

مخاطرات تخریب

دیگر مخاطره و نگرانی درباره شاهوار تغییر و تشدید گرادیان هوا است اختلاف دمای روز و شب که به بیابانی شدن منطقه‌ای کمک می‌کند که همین حالا هم دچار تنش آبی است و مردم همچنان پاسخ این پرسش را نگرفته‌اند که چطور می‌شود در شهری که ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، این چنین با منابع آبی بازی می‌شود.

از جمله دیگر مخاطراتی که شاهرود و دشت بسطام را تهدید می‌کند، دامن زدن به فرونشست با کاهش منابع آبی است که این روزها به وضوح در حال تبدیل شدن به بحران است و شرایط آن را در منطقه بسطام و روستاهای آن می‌توان دید.

حالا یک بار دیگر نماینده شاهرود و میامی در مجلس و امامان جمعه پنج شهر شهرستان شاهرود درباره تخریب شاهوار واکنش نشان داده‌اند این بار هم در مکاتبه‌ای تأثیر گذار در ادامه نامه نگاری‌های خود به شورای تأمین استان سمنان و ابراز نگرانی‌هایی که دقیقاً همان نکات مردم شهرستان شاهرود و دشت بسطام محسوب می‌شود.

ورود شورای تامین به موضوع شاهوار/ «آب و محیط زیست»در مخاطره استمنبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.