قطر: سازش با تل‌آویو، منجر به صلح دائمی میان فلسطین و اسرائیل نمی‌شود

وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر تأکید کرد که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بدون تغییر در رفتار این رژیم و ایجاد یک روند صلح واضح منجر به صلح دائم میان فلسطین و تل‌آویو نمی‌شود.

به گزارش ارز پرس، محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر در مصاحبه با مجله نیوزویک آمریکا گفت: اگر از ما بخواهند درباره جنگ روسیه و اوکراین میانجیگری کنیم حتما آماده تلاش و همکاری برای تسهیل مذاکره و تحقق صلح در اروپا خواهیم بود. قطر از مذاکرات سازنده برای پایان دادن به جنگ‌ها حمایت می‌کند و همچنان خواهان توقف فوری عملیات نظامی در اوکراین است.

وی درباره روابط دوحه و واشنگتن گفت: قطر یک شریک استراتژیک برای آمریکاست و روابط دو کشور قوی‌تر از هر زمان دیگری است.

وی درباره روابط با ایران گفت: ما روابط سازنده با ایران را حفظ می‌کنیم و این مسئله به این دلیل است که ایران همسایه ماست و ما یک میدان گازی مشترک با ایران داریم.

الخلیفی درباره توافق اخیر آمریکا و ایران در خصوص تبادل زندانیان و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران با میانجیگری قطر گفت: این مسئله نتیجه بیش از دو سال تلاش دیپلماتیک است که به درخواست دو طرف آغاز شد. ما امیدواریم که این توافق مقدمه‌ای برای مذاکرات درباره مسائل مهم‌تر از جمله پرونده هسته‌ای باشد. تبادل زندانیان یک اقدام خوب بود اما همچنان چالش‌های زیادی وجود دارد که باید آن را حل کرد. این توافق نشان داد که مذاکره میان تهران و واشنگتن برای حل اختلافات یک مسئله ممکن است. خطر افزایش تنش میان واشنگتن و تهران در حال حاضر کاهش یافته و فضای مثبتی در روابط دو کشور وجود دارد. دوحه مذاکرات غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن را برای چند سال تسهیل کرد و آماده ایفای یک نقش فعال است.

الخلیفی درباره موضوع افغانستان هم گفت: ما در حال حاضر به دنبال به رسمیت شناختن دولت موقت افغانستان نیستیم بلکه تلاش‌های خود را بر هماهنگ کردن تلاش‌های جهانی برای ایجاد یک راهکار عملی متمرکز کرده‌ایم. دور شدن از جنبش طالبان که در حال حاضر رهبری حاکمیت موقت افغانستان را بر عهده دارد، بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد و احتمالا خلاء در این کشور ایجاد می‌کند که موجب وخامت بحران انسانی می‌شود و این مسئله احتمالا عواقبی را در دراز مدت برای منطقه خواهد داشت. ما از همان زمانی که حاکمیت موقت قدرت را در افغانستان به دست گرفت بر برآورده کردن نیازهای انسانی ملت افغانستان و تضمین احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان متمرکز بودیم. مذاکره درباره افغانستان در زمان کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. هدف نهایی رسیدن به یک راهکار سیاسی در افغانستان است که ضامن امنیت، ثبات و حقوق بشر باشد.

همچنین وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر درباره مسئله فلسطین گفت: برخی کشورها احتمالا عادی‌سازی روابط با تل‌آیو را انتخاب کنند اما برای ما این مسئله یک ابزار واقعی برای حل اساسی نزاع فلسطین و اسرائیل نیست. هرگونه راهکاری باید با موافقت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر اساس طرح صلح عربی باشد. طرح صلح عربی بر راهکار دو دولت و تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین تأکید دارد. عادی‌سازی روابط بدون تغییر در رفتار تل‌آویو و ایجاد یک روند صلح واضح منجر به صلح دائم میان فلسطین و تل‌آویو نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.