نوپیا ۲؛ تلاش فعالان اجتماعی برای حل مسائل امروز جامعه

به گزارش سرویس‌خبری مهر، نشست خبری «نوپیا ۲» نوآوری و پیشرفت ایران؛ گردهمایی فعالان و نوآوران اجتماعی سراسر کشور صبح امروز برگزار شد.

«نوپیا» با هدف شناسایی گروه‌های نوآور در زمینه مسائل اجتماعی است که امسال برای دومین سال متوالی و به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار می‌شود.

محمدمحسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این نشست خبری با اشاره به آغاز به کار «نوپیا ۲» گفت: جریان نوپیا قرار است عهد جمعی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی باشد.

دوباشی با ابراز امیدواری از اینکه در نوپیای ۲ شاهد تعامل و حضور پررنگ‌تر دستگاه‌های حاکمیتی باشیم؛ گفت: با همکاری دستگاه‌های حاکمیتی و حضور گروه‌های نوآور در مسائل اجتماعی امیدواریم بتوانیم شاهد حل ساده‌تر مسائل پیچیده اجتماعی باشیم.

وی با اشاره به برگزاری رویداد نوپیا در سال گذشته گفت: تلاش شد تا برای اولین‌بار فعالان عرصه‌های اجتماعی دور هم جمع شوند تا نوآوری اجتماعی به عنوان یک مسئله و موضوع در حوزه حکمرانی مطرح شود. در نوپیای سال گذشته شاهد حضور بیش از ۵۰ مجموعه فعال در حوزه نوآوری اجتماعی بودیم که حضورشان در نوپیا در سه قسمت تقسیم شد.

دوباشی در تشریح سه گروه فعال در نوپیای سال گذشته گفت: غرفه‌دارانی که در غرفه‌های رویداد، فعالیت خود را عرضه کردند؛ افرادی که در ارائه‌ها، داستان تولد مجموعه نوآوری خود را گفتند و کسانی که در حوزه اندیشه و فکر در مسائل اجتماعی حرف‌هایی داشتند، سه گروه اصلی حاضر در نوپیای سال گذشته بودند.

باید در بهترین حالت به بهینه‌سازی وضع موجود بپردازیم

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: سال گذشته دیدیم که جریان نوآوری اجتماعی به عنوان راه‌حل برون‌رفت از بسیاری از مسئله‌ها روی میز بسیاری از مجموعه‌ها قرار گرفت و از این باب هم این حرکت توانست راه جدیدی را در برابر مسائل قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مسائل پیچیده و نوپدیدی که در جامعه وجود دارد؛ تنها دو مسیر وجود دارد؛ گفت: یا باید در بهترین حالت به بهره‌وری و بهینه‌سازی وضع موجود بپردازیم و یا به جریان نوآوری اصالت دهیم و به مسئله‌ها از زاویه دیگری نگاه و به نحو دیگری مسائل را حل کنیم.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: نوآوری اجتماعی به دنبال ارائه راه‌حل‌های خرد برای حل مسئله‌های بزرگ است.

نوپیا ۲؛ تلاش فعالان اجتماعی برای حل مسائل امروز جامعه

دوباشی با ابراز امیدواری از اینکه در رویداد نوپیای امسال شاهد کنشگری بیشتر فعالان عرصه اجتماعی و تعامل و حضور پررنگ‌تر دستگاه‌های حاکمیتی باشیم؛ گفت: در یک دهه گذشته شاهد تولد جریان نوآوری در کشور بودیم و این اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور متولد شده و دستاوردهای خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه پدیده‌های اجتماعی امروز پدیده‌های چند بعدی هستند؛ گفت: نمی‌توان فقط با یک تخصص، مسائل اجتماعی را حل کرد؛ به همین دلیل به دنبال مشارکت و جمع کردن تخصص‌های متعدد کنار هستیم.

خیریه‌ها مرکز خلاقیت هستند و مراکز خیریه در حوزه زنان مراکز اصلی فعالیت و کنشگری زنان هستند. نوپیا موضوعی در تلاش ماست. شهر و شهرداری‌ها یکی از بسترهای مهم خلق موضوعات اجتماعی هستند.

توجه به رده سنی نوجوان در نوپیا ۲

در ادامه این نشست خبری سعید زاهدی، دبیر نوپیا با بیان اینکه ۱۸ آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ رویداد دوم نوپیا برگزار می‌شود، گفت: موضوع دانش آموزان و دانشجویان از موضوعات مهم ما در نوپیای امسال است.

زاهدی با ابراز امیدواری از اینکه در طول دوره نوپیا به رده سنی نوجوانان توجه زیادی شود؛ گفت: اینکه ما کودکان را از کودکی درگیر حل مسأله کنیم مسئله اصلی ما در توجه به کودکان و نوجوانان در نوپیا است. دانشجویان هم اساساً درگیر مساله اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه این روزها دانشگاه‌ها محل فعالان عرصه شتاب دهنده‌ها هستند نبود کسب و کار در مسائل اجتماعی را یکی از معضلات امروز جامعه دانست و گفت: گروه‌های اجتماعی پیشران نوپیا هستند و ما مسیر دوم نوپیا را در دانشگاه‌ها ادامه خواهیم داد.

دبیر نوپیا با اشاره به جایزه نوآوری ملی نوجوان گفت: جایزه نوآوری ملی نوجوان قرار است در روز ویژه برنامه نوپیا رونمایی شود.

زاهدی با اشاره به اینکه نوپیا پلتفرم تقویت اجتماعات‌سازها برای آینده ایران است‌؛ گفت: مسئله نوپیا قدرتمند کردن اجتماعات از طریق هم‌آفرینی ایران آینده است و از طریق رویداد می‌خواهد شبکه‌های مؤثر را به اجتماع تبدیل کند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.