لزوم روابط گسترده ایران و سریلانکا برای حفظ محیط زیست

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه»، در دیدار با وزیر محیط زیست سریلانکا، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که از کشور دوست و برادر سریلانکا بازدید می‌کنم. خوشبختانه مراودات این ۲ کشور بیش از ۶۰ سال بوده، مراودات در زمینه‌های مختلف خوب بوده است و ما انتظار داریم عالی شود.

وی افزود: سریلانکا برای ما یک کشور دوست و برادر در منطقه محسوب می‌شود، همانطور که در همه مسائل سخت با سریلانکا همراه بوده‌ایم، این همکاری ادامه خواهد داشت. این در کنار هم قرار گرفتن و ارتقا سطح همکاری‌ها باعث می‌شود تا روزگار خوبی در انتظار مردم دو کشور باشد.

وی افزود: از کشور سریلانکا بابت میزبانی پنجمین نشست وزرای محیط زیست کشورهای آسیا و اقیانوسیه تشکر می‌کنم و امیدوارم این نشست پیش درآمدی بسیار مهم با خروجی‌های خوب برای نشست ششم در کنیا باشد که بتواند مشکلات محیط زیستی دنیا را حل بکند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که مسائل محیط زیستی که میراث مشترک همه دنیاست از نظر مشکلات، شرایط خوبی را ندارد و کشورهای مختلف با توجه به شرایط اقلیمی، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی رویکردهای خوبی را برای خود ترسیم می‌کنند. به طوری که در کشور ما مسائلی مثل کاهش نزولات، کاهش منابع آب و مسئله گرد و غبار وجود دارد و در کشور سریلانکا مسائلی ازجمله بالا رفتن سطح اقیانوس‌ها و احتمال زیر آب رفتن کشور مطرح است.

وی افزود: این مسائل تمام کشورهای دنیا را تهدید می‌کند اما خوشبختانه ما تجارب بسیار ارزنده‌ای در این زمینه‌ها داریم. کنار هم قرار گرفتن کشورها می‌تواند نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته باشد.

لزوم روابط گسترده ایران و سریلانکا برای حفظ محیط زیست

به گفته سلاجقه ما در شمال و جنوب کشورمان دریای خزر و خلیج فارس را داریم و سریلانکا توسط اقیانوس محاصره شده است بنابراین در این رابطه می‌توانیم با استفاده از تجارب مدیریت جنگل‌ها و زیستگاه‌های آبی و همچنین آبزیان به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: آلودگی منابع آب دریا یکی از مشکلاتی است که زیستگاه‌ها را شدیداً تحت تأثیر قرار داده است. عبور متعدد کشتی‌ها و عبور مختلف لوله‌های انتقال میعانات باعث شده است که این منابع در معرض خطر قرار بگیرند. همچنین بالا آمدن سطح آب دریاها و حمله جبهه شورا به به سمت سفره‌های آب زیرزمینی شیرین باعث شده است تا مشکلاتی برای مباحث سواحل کشورها به وجود بیاید. این موضوع شهرهای ساحلی ما به‌ویژه جنوب کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جنگل‌های حرا نیز که بسیار کمیاب هستند در سطح دنیا و ما سطوح متعددی از این جنگل‌ها را داریم با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در این زمینه تجارب کارشناسی را در کنار هم قرار دهیم و برای حفظ این زیستگاه و منابع اصلی حیات در کنار هم باشیم گفت: در مباحث مربوط به تصفیه خانه‌ها، پساب و فاضلاب می‌توانیم از تجارب هم استفاده کنیم. در زمینه پسماندها به دلیل اینکه تقریباً شرایط اقلیم شمال کشور ما و جنگل‌های هیرکانی که برای دنیا بسیار مهم هستند، تا حدودی از لحاظ اقلیمی بارش مناسبی دارند، این مسئله مدیریت پسماندها را با مشکل مواجه کرده است. درجه حرارت و رطوبت بالایی که در این مناطق حاکم است نحوه مدیریت پسماند را با بقیه نقاط کشور ما متفاوت کرده است.

وی افزود: خوشبختانه نیروهای جوان ما و نعمتی که تحریم‌های ظالمانه به کشور ما اعطا کردند باعث شده است که ما در زمینه مسائل مربوط به علم و فناوری‌های نوین بسیار عالی و رو به جلو حرکت کنیم و فرزندان سرزمین من برای همه این موارد راه چاره دارند.

سلاجقه تاکید کرد: این پیشرفت‌ها می‌طلبد که ما این فناوری‌های نوین را در اختیار کشور دوست و برادر سریلانکا قرار دهیم. ما معمولاً در آبان ماه یک نمایشگاه بین‌المللی ایران ساخت تشکیل می‌دهیم که این نمایشگاه از کشورهای مختلف مورد بازدید قرار می‌گیرد که ما هم در اینجا دعوت می‌کنیم تا از این نمایشگاه در سطوح محیط زیست و وزارت علوم و تحقیقات بازدید کنید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: من امیدوارم که با توجه به اینکه کشور ما از نظر تنوع زیستی یک کشور بسیار سرمایه‌دار است بتواند تجارب خود را به سریلانکا انتقال دهد. ما به صورت طبیعی بیش از ۷۲۰۰ گونه طبیعی در کشورمان داریم و از نظر گونه‌های جانوری و حیات وحش نیز بسیار غنی هستیم که بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری ما به دلیل تغییر اقلیم و بهره‌برداری‌های بی‌رویه در معرض خطر هستند. ما فکر می‌کنیم در زمینه مدیریت حیات وحش و مدیریت زیستگاه‌ها می‌توانیم در کنار هم قرار بگیریم و ان شاالله امیدوارم روابط اقتصادی و علمی ما در سطوح بسیار بالاتر از این شکل بگیرد. در سایر زمینه‌های دفاعی و امنیتی نیز ما به اندازه کافی آماده انتقال تجارب خود هستیم.

سلاجقه در پایان تصریح کرد: مجدداً ضمن دعوت از جنابعالی برای بازدید از کشورمان امیدوارم که انشالله روابط محیط زیستی نیز در تراز عالی شکل بگیرد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.