سلامت معنوی در سفر/ پرداختن به موضوع توریسم تراپی

به گزارش سرویس‌خبری مهر، نشست تخصصی گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی پیش از ظهر امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد در این نشست محمد حسین ایمانی خوشخو استاد گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: بحث گردشگری و معنویت چند سالی است که در این دانشگاه مطرح می‌شود. امسال چهارمین کنفرانس گردشگری و معنویت را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در جای جای دین به موضوع سلامت معنوی پرداخته شده است گفت: اگر پیگیر سلامت معنوی باشیم در سفر بیشتر به دست می‌آید تا خانه.

به گفته خشخو توریسم تراپی موضوع جدیدی غیر از توریسم سلامت و پزشکی است این واژه جدید در قالب رساله دکترا تدوین و معرفی می‌شود ما می‌خواهیم روی آن بیشتر کار کنیم‌.

در ادامه این نشست منوچهر جهانیان عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و معاون دانشجویی فرهنگی این دانشگاه ضمن گلایه از اینکه بحث گردشگری تعالی بخش به کسانی که تخصصی در این حوزه ندارند سپرده شده گفت: سلامت معنوی از مفاهیم بنیادینی است که در زندگی بشر جاری است. این مفهوم ارتباط زیادی با موضوع گردشگری معنوی دارد.

وی گفت: سلامت معنوی مبتنی بر هشت محور است از جمله معرفت افزایی، موضوع دیگر زیبایی شناختی است. انسان که به تمام جاهای دنیا سفر می‌کند زیبایی وجود دارد انسان از این زیبایی لذت می‌برد.

معناگرایی سومین محور است. چهارمین محور هم ایمان به خالق هستی است. یعنی اینکه تمام جذابیت‌های عالم خلقت یک خالقی دارد که با تمرکز روی آن پی به ذات او می بریم.

وی گفت: عقلانیت و خردگرایی پنجمین محور و تعامل و تعادل اجتماعی و روانشناختی ششمین محور به شمار می‌آید. احساس مسئولیت محور هفتم و تاکید بر بازگشت به خویشتن محور هشتم است.

رسول ایمانی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه این نشست گفت: در روانشناسی گفته می‌شود که هویت ما را تعلق مان به جامعه های خرد و کلان نشان می‌دهد.

ایمانی گفت: لازمه خودآگاهی فاصله گرفتن موقتی از جامعه بوده است. الان نمی‌توان افراد را به صحرا نشینی سوق داد اما گردشگری می‌توانند زمینه ساز خلوت گزینی و خودآگاهی باشد. در منابع عرفانی می‌بینیم که به این مسئله اشاره شده است.

وی با بیان اینکه انگیزه سفر یا جستن است یا گریخت‌ن گفت: اینکه می‌بینیم در هر مناسبت عده زیادی به سفر می‌روند را باید به فال نیک گرفت ولی به مدیریت در مبدا و مقصد نیاز دارد. الان در کشورهای شرق به موضوع سلامت معنوی می‌پردازند و دهکده‌های معنوی ایجاد می‌کنند.

سراج مدرس حوزه علمیه نیز درباره سفرهای انفسی و معنویت گفت: انسان‌ها یادشان می‌رود که یک مسافر هستند و در عالم هستی تنها آمده اند که بنگرند و بروند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.