ورود اتباع با ثبت مشخصات بیومتریک افراد صورت می گیرد

به گزارش سرویس‌خبری مهر، عبدالله مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت در برنامه صف اول شبکه خبر با عنوان سازمان ملی مهاجرت؛ از لایحه قانون اتباع و مهاجرین تا سامانه‌ای برای ساماندهی گفت: بر اساس پیش بینی‌ها، تعداد مهاجران حاضر در ایران را عددی بین ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تا ۵ میلیون تبعه از کشورهای مختلف است که عمدتاً از کشور افغانستان بوده و بالای ۹۰ درصد اتباع از کشور افغانستان هستند.

وی در خصوص ساماندهی اتباع خارجی گفت: هر کشوری قوانین و ملاحظاتی برای مهاجرت به کشور خود دارد. هر کشور نظام مشخص و معینی برای این موضوع مهاجر دارد. تاکنون در کشور ما دستگاه‌های زیادی در خصوص اتباع نقش و وظیفه داشتند که باید این وظایف را انجام دهند اما اینکه یک سازمان مرکزی کار هدایت و راهبری را در امر سیاست گذاری، مدیریت و ساماندهی به عهده داشته باشد تاکنون کمتر داشته ایم. نتیجه تعدد سازمان‌ها و نبود یک نهاد متمرکز برای کنترل امر مهاجرین، نبود یک سیاست واحد و اعمال سیاست‌های بخشی در قبال مهاجران بوده است.

معینی افزود: به عنوان نمونه ما با یک تبعه افغان مواجه هستیم که ۱۷ مدل کارت شناسایی دارد. وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار کارت شناسایی جداگانه و فراجا گذرنامه به او دادند. تعدد کارت‌های شناسایی وضع خوبی نیست زیرا هم تبعه سردرگم است و هم نظام اداری و مردم ما سردرگم هستند.

رئیس سازمان ملی مهاجرت خاطر نشان کرد: ما نیازمند سازمان واحد برای اجرای سیاست‌های مد نظر نظام برای مهاجرین بودیم. این سامانه در دولت سیزدهم طراحی شده است و به سمت این رفته است که وضع مهاجران را ساماندهی کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی اتباع ابعاد مختلفی دارد؛ گفت: بخشی از این ساماندهی ساماندهی هویتی و شناسایی است. بسیاری از این افراد از کشوری می‌آیند که دولتش شناسنامه و گذرنامه به آنها نداده است. بسیاری از آنها تذکره هم ندارند. این افراد به صورت مختلف وارد کشور می‌شوند و ممکن است هر بار که به ایران می آیند با یک اسم متفاوت وارد کشور شوند.

رئیس سازمان ملی مهاجرت تاکید کرد: اساس سامانه ساماندهی مهاجرت مشخصات بیومتریک فرد خواهد بود. سامانه کاری به اسم فرد ندارد. اثر انگشت فرد، عنبیه چشم فرد مهاجر و اسکن چهره وی ثبت خواهد شد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.