اشتیه: بدون توافق جامع، تشکیلات خودگردان به حکم‌رانی بر غزه باز نمی‌گردد

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که بدون توافق جامعی که شامل الحاق کرانه باختری در یک کشور فلسطینی یکپارچه باشد، تشکیلات خودگردان به حکم‌رانی غزه باز نخواهد گشت.

به گزارش ارز پرس، آنگونه که روزنامه گاردین انگلیس نقل کرده است، مسئولان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی گفته‌اند که طرح آنها برای پایان جنگ غزه شامل ایجاد یک نوع قدرت انتقالی می‌شود که بر این منطقه حکم‌رانی کند و چه بسا شامل برخی کشورهای عربی نیز شود که منجر می‌شود تشکیلات خودگردان فلسطین به حکم‌رانی غزه بازگردد. از سال ۲۰۰۷ حماس اداره غزه را برعهده داشته است.

اما محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین که از سال ۲۰۱۹ این سمت را برعهده دارد، عنوان داشته است: بدون اجرای روند صلح واقعی که منجر به تشکیل دو دولت دارای حاکمیت شود، تشکیلات خودگردان در این خصوص همکاری نخواهد کرد.

وی در مصاحبه‌ای با گاردین گفت: اگر ما به حکم‌رانی غزه و مدیریت امور آن بدون دست یابی به راه حل سیاسی برای کرانه باختری بازگردیم، اینگونه به نظر می‌رسیم که ما با یک هواپیمای اف ۱۶ یا یک تانک اسرائیلی وارد نوار غزه شده‌ایم. من این مساله را نمی‌پذیرم، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان نیز آن را نمی‌پذیرد. هیچ کس از ما این مساله را نمی‌پذیرد.

نخست وزیر تشکیلات حودگردان ادامه داد: من معتقدم آن چیزی که ما به آن نیاز داریم، یک دیدگاه مسالمت آمیز جامع است. کرانه باختری نیازمند یک راه حل است و بعد از آن، باید غزه را به کرانه باختری در چارچوب راه حل دو دولتی متصل کرد.

اشتیه خاطرنشان کرد: اولویت نخست توقف حملات به غزه و همچنین توقف خشونت در کرانه باختری است؛ خشونت‌هایی که طی آن در سه هفته گذشته در کرانه باختری ۱۱۰ فلسطینی به دست نیروهای امنیتی اسرائیل و شهرک‌نشین‌ها کشته شده‌اند.

اشتیه عنوان داشت که تشکیلات خودگردان فلسطین به هیچ وجه از مخالفتش با استفاده از خشونت به منظور بازگرداندن محبوبیت خود دست برنخواهد داشت.

وی گفت: عباس می‌تواند در یک دقیقه، از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار شود. او می‌تواند بگوید "خب، من به نیروهای امنیتی فلسطین دستور می‌دهم که به اسرائیلی‌ها تیراندازی کنند". اما او مرد واقعی است.

با این وجود، اشتیه اذعان کرد: خشم، سریعاً میان فلسطینی‌ها در حال شدت گرفتن است و وضعیت در کرانه باختری در حال جوشش است و «بسیار خطرناک شده است» که باعث می‌شود تشکیلات خودگردان بین مردم خشمگین و کابینه خشن اسرائیل گیر بیافتد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.