تشکیل اداره پیگیری پرونده‌های راکد در پلیس آگاهی

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ هادی مصطفایی که مسئولیت واحد رسیدگی به پرونده‌های راکد و معوق با اعضای کارآگاهان وابسته را بر عهده دارد، گفت: در پلیس آگاهی تهران بزرگ، واحدی با عنوان «پیگیری پرونده‌های راکد» تشکیل شده که ساختار و بدنه اصلی آن همان کارکنان ثابت و شاغل پلیس هستند. تنها تفاوت آن با سایر اداره‌ها، بهره گیری از تجربه‌های کارآگاهان بازنشسته در کنار کارکنان ثابت است.

وی با اشاره به بکارگیری کارآگاهان بازنشسته اظهار کرد: چون طرح مورد نظر در مراحل اول است و به صورت آزمایشی در پلیس آگاهی تهران بزرگ راه اندازی شده، فهرست تعدادی از کارآگاهان بازنشسته ارائه و پس از طی مراحل پیش بینی شده در طرح، برای همکاری دعوت شده اند. بدیهی است در ادامه و با توسعه کار، لازم خواهد شد که در سطح وسیع‌تر نسبت به فراخوان کارآگاهان زبده وابسته اقدام شود.

سرهنگ مصطفایی درباره پرونده‌های مورد بررسی نیز گفت: با توجه به مطالعات و بررسی‌های انجام شده در مورد آمار انواع جرایم، فعلاً پرونده‌های کشف نشده سرقت که وقوع آنها سال ۱۴۰۱ و قبل از آن می‌باشد در اولویت رسیدگی قرار دارند. با وجود اینکه پرونده‌های معوق در حوزه‌های جنایی و جعل و کلاهبرداری آمار چندانی ندارد ولی در فاز بعدی، امکان حضور کارآگاهان بازنشسته رشته جنایی و مشورت و همکاری درباره این پرونده‌ها به خصوص پرونده‌های گمشدگان یا فقدان افراد فراهم خواهد شد. هدف اصلی، کشف حداکثری است و شروع کار با پرونده‌های باندی و سریالی و نیز پرونده‌هایی که احتمال حصول نتیجه بیشتر است.

وی با اشاره به استقبال مراجع قضایی از هر اقدامی جهت کشف جرم و کاهش پرونده‌های معوق تاکید کرد: مفاد و نحوه همکاری پلیس با کارآگاهان بازنشسته رسماً به اطلاع مراجع قضائی ذی ربط رسیده است. قبل از شروع همکاری، نظر مراجع نظارتی و صیانتی درباره صلاحیت این عزیزان گرفته شده، با برگزاری چند ساعت کلاس توجیهی، به روز رسانی دانش این عزیزان درباره مسائل پیش رو و امکانات و قابلیت‌های نوین صورت گرفته است. رعایت مفاد قانون آئین دادرسی کیفری به جد مد نظر است و کلیه کارهایی که لازمه انجام آنها ضابط قضائی بودن است، توسط کارکنان شاغل صورت می‌گیرد.

مسئول اداره پیگیری پرونده‌های راکد پلیس آگاهی در پایان با بیان اینکه ایجاد نهاد و ساختاری رسمی در کنار پلیس آگاهی و تحت نظارت این پلیس و همکاری تنگاتنگ بین آنها، یک ضرورت و خواسته دیرینه است خاطرنشان کرد: در صورت موفقیت این طرح امکان دارد در آینده دفاتر خدمات کارآگاهی با ضوابط قانونی توسعه و حداقل در کلانشهرها ساختاریابی شود.

وی بیان داشت: امیدواریم با تداوم و توسعه این طرح و گرفتن نتایج خوب، بتوانیم گام‌های بلندی برای تأسیس نهاد یاد شده برداریم تا بتوان به بخشی از نیازها و خواسته‌های معقول و منطقی مردم که مرتبط با خود مراقبتی و پیشگیری از جرم باشد پاسخ داد و مقداری از بار سنگینی که بر دوش پلیس آگاهی می‌باشد کم کرد. مسئولین امر از نظرهای کارشناسان و اهل فن و هر موضوعی که به پیگیری پرونده‌های راکد کمک کند استقبال می‌کنند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.