به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، خط 4 یکی از خطوط 7 گانه متروی تهران به طول 22 کیلومتر است که در حال حاضر 20 ایستگاه فعال دارد؛ این خط از ایستگاه شهید کلاهدوز در شرق تهران آغاز میشود و امتداد آن به ایستگاه علامه جعفری در غرب تهران میرسد.
خط 4، تنها خط متروی تهران است که با تمامی خطوط یک تا هفت تقاطع دارد؛ این خط در ایستگاه میدان شهدا با خط 6، در ایستگاه دروازه شمیران با خط 2، در ایستگاه دروازه دولت با خط 1، در ایستگاه تئاترشهر با خط 3، در ایستگاه توحید با خط 7، مجدداً در ایستگاه شادمان با خط 2، در ایستگاه بیمه با انشعاب خط 4 و در ایستگاه ارم سبز با خط 5 تقاطع دارد و بخش عمدهای از آن از زیر خیابانهای پیروزی، انقلاب و آزادی میگذرد.
مسیر اصلی خط 4 از ایستگاه شهید کلاهدوز تا ایستگاه ارم سبز واقع در بلوار فردوس غرب، انتهای بلوار شقایق جنوبی است اما با آغاز توسعه غربی و شرقی این خط، ایستگاههای دیگری برای ساخت در دستور کار قرار دارد.
در توسعه غربی خط 4 ساخت ایستگاههای علامه جعفری، آیتالله کاشانی و چهار باغ تعریف شده که فعلا ایستگاه علامه جعفری به بهرهبرداری رسیده و سایر ایستگاهها در دست ساخت است. ایستگاه مترو آیتالله کاشانی در اواسط سال 1403 و ایستگاه مترو چهارباغ در اواخر سال 1404 به بهرهبرداری خواهند رسید.
ادامه خط 4 مترو از سمت شرق نیز از ایستگاه شهید کلاهدوز در بزرگراه شهید یاسینی به سمت شمال و بزرگراه شهید باقری و عبور از خط 2 مترو تهران بهصورت تقاطعی در ایستگاه مترو شهید باقری در محدوده محلات تهرانپارس غربی و شرقی، گلشن و حکیمیه گسترش خواهد یافت.
ایستگاههای جدید این مسیر شامل ایستگاه مترو تهراننو در انتهای میدان چایچی، ایستگاه متروی میدان شقایق در میدان شقایق، ایستگاه متروی شهید امیری طامه در تقاطع بزرگراه باقری و خیابان گلبرگ(142 شرقی)، ایستگاه متروی سجادیه در فلکه سوم تهرانپارس و ایستگاه متروی پروین در حوالی بلوار پروین و میدان شاهد و چند ایستگاه دیگر در محلات گلشن و حکیمیه است.
با این حال در ایستگاههای در حال بهرهبرداری نیز اقدامات عمرانی برای افزایش کیفیت خدمات رسانی به شهروندان در حال انجام است؛ حسن کاوسیفر؛ مجری خط 4 متروی تهران در این باره اعلام کرد: به موجب تلاشهای صورت گرفته در سال جاری، ورودی دوم ایستگاه تئاترشهر که افتتاح آن تأثیر بسزایی در ساماندهی روند تردد مسافران خروجی از ایستگاه در چهارراه حضرت ولیعصر(عج) خواهد داشت، به لحاظ ساختمانی تقریباً کامل شده و فقط مسئله تجهیز آن به پله برقی باقی مانده است.
وی ادامه داد: در مورد ایستگاه شادمان نیز گالری ارتباطی بین خطوط 2 و 4 مترو در حال کار است که این اقدام هم گشایش ارزندهای برای مسافران ایستگاه مذکور به حساب میآید.
کاوسیفر در ادامه به روند تکمیل ورودیهای شرقی و شمالی ایستگاه علامه جعفری اشاره کرد و افزود: ایستگاه علامه جعفری، نخستین ایستگاه از بخش توسعه غربی خط 4 به شمار میآید که اردیبهشت ماه امسال به بهرهبرداری رسید و ورودیهای دوم و سوم آن در حال ساخت است.
به گفته وی، راهاندازی این ورودیها مستلزم تأمین منابع مالی بوده و اگر بتوان بودجه مورد نیاز را به آن تزریق کنیم، در مدت زمانی محدود، دو ورودی جدید و اثرگذار به ایستگاه علامه جعفری افزوده میشود.
انتهای پیام/