هشدار آمریکا به تل‌آویو درباره نقض معاهده معافیت از روادید

دو مقام صهیونیستی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن به تل‌آویو هشدار داده که با ممانعت از ورود آمریکایی‌ - فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری اشغالی به اراضی اشغالی فلسطین از زمان حمله هفت اکتبر حماس، معاهده لغو روادید با ایالات متحده را نقض می‌کند.

به گزارش ارز پرس، تداوم نقض توافق توسط رژیم صهیونیستی می‌تواند باعث ایجاد مکانیسم عقب‌نشینی از این معامله شود و امتیازاتی را که شهروندان اراضی اشغالی فلسطین با عدم نیاز به ویزا برای ورود به ایالات متحده دریافت می‌کنند، به حالت تعلیق درآورد.

وزیر امنیت داخلی آمریکا در پایان سپتامبر تصمیم گرفت به رژیم صهیونیستی اجازه دهد به برنامه لغو روادید ایالات متحده بپیوندد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تل‌آویو با کاهش بی‌سابقه محدودیت‌های رفت‌وآمد آمریکایی‌ فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و غزه و کاهش محدودیت‌های دیگر عرب‌ها و ایرانی‌های آمریکایی که می‌خواهند وارد اراضی اشغالی شوند، موافقت کرد.

ابتدا قرار بود رژیم صهیونیستی در پایان نوامبر رسما وارد برنامه لغو روادید شود، اما حمله حماس باعث شد تا وزارت امنیت داخلی آمریکا، سفر بدون ویزا را از ۱۹ اکتبر آغاز کند.

مقامات اسرائیلی در آن زمان گفتند که آنها این اقدام را ژستی از سوی دولت بایدن برای نشان دادن همبستگی با تل‌آویو و اقدامی عملی می‌دانستند که به اسرائیلی‌ها در مناطق آسیب‌دیده از جنگ اجازه می‌داد در صورت تمایل راحت‌تر به ایالات متحده سفر کنند.

اما اندکی پس از حمله حماس، کابینه تل‌آویو به دلایل امنیتی تردد از کرانه باختری را ممنوع و ورود فلسطینیانی که در آنجا زندگی می‌کنند، از جمله بیش از ۱۰۰۰۰۰ کارگر فلسطینی که قبلاً هر روز وارد اراضی اشغالی می‌شدند، منع کرد.

این تصمیم ده‌ها هزار آمریکایی فلسطینی را که در ماه‌های اخیر به دلیل شرایط متقابل توافق لغو روادید، دسترسی بی‌سابقه‌ای به اراضی اشغالی داشتند، تحت تأثیر قرار داده است. به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، جک لو، سفیر جدید آمریکا در اراضی اشغالی چند روز پیش با مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیدار و نگرانی خود را از محدودیت‌های تردد ابراز کرد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که جک لو به این وزیر صهیونیست گفت که تل‌آویو با اجازه ندادن به فلسطینی‌های آمریکایی از کرانه باختری برای ورود به اراضی اشغالی، معاهده لغو روادید را نقض می‌کند و از مقامات آمریکایی و اسرائیلی درخواست کرد اقدامات لازم برای اطمینان از پایبندی تل‌آویو به این توافق انجام شود.

به گفته یک مقام اسرائیلی، وزیر اسرائیلی به سفیر ایالات متحده گفت که ممنوعیت تردد به دلایل امنیتی اعمال شده و متعهد است که این موضوع را بررسی کرده و برای یافتن راه‌حلی تلاش کند.

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن به تل‌آویو زمان بیشتری برای دستیابی به یک راه‌حل خواهد داد. اما این مقام تاکید کرد که اگر رژیم صهیونیستی ظرف چند هفته راه‌حلی پیدا نکند، ممکن است آمریکا مجبور شود امتیازات معافیت ویزای رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.