تشکیل کشور فلسطین به پهنای جغرافیای آن تنها راه‌حل بحران است

نویسنده لبنانی با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست ریاض، نوشت: رئیسی ثابت کرد که هیچ راهکاری برای مسئله فلسطین غیر از تشکیل دولتی به پهنای جغرافیای این کشور وجود ندارد.

«شیخ توفیق علویه» نویسنده لبنانی در یادداشتی اختصاصی برای ارز پرس نوشت: اکنون در این شرایط سخت از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» که توانست پرده از ضعف، ذلت و شکنندگی ارتش رژیم صهیونیستی بردارد و ناتوانی آن را در ترمیم خود آشکار کند، چنانکه امام خامنه‌ای فرمودند، جهان نظاره‌گر تجاوز هولناک این رژیم به سراسر فلسطین به ویژه نوار غزه است؛ صهیونیست‌ها با شعارهایی چون «نه دارو، نه آب، نه غذا و نه برق»، «بچه‌ها را بکشید تا بزرگ نشوند که با ما بجنگند» و «هر فلسطینی را در هر نقطه‌ای یافتید، بکشید» و شعارهای دیگر مرتکب هر جنایتی علیه مردم فلسطین می شوند.

در چنین شرایطی، نشست اضطراری عربی - اسلامی در ریاض با مشارکت ده‌ها کشور عربی و اسلامی برگزار شد و مواضع آن‌ها بسته به ماهیت مواضع قبلی هر کشور در قبال مسئله فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی در نوسان بود. کشورهایی که در آستانه عادی‌سازی علنی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و اکنون نیز روابط سری و محرمانه با آن دارند، متناسب با ماهیت قصد خود در این زمینه موضع‌گیری کردند اما کشورهایی که روابط علنی با صهیونیست‌ها نداشتند، خواستار توقف تجاوز، ورود کمک‌ها و باز کردن گذرگاه‌ها شدند، البته آن‌ها هم عملا کاری نکردند.

بله کشورهایی چون سوریه، عراق، ایران و لبنان مواضعی شرافتمندانه در گفتار و  عمل اتخاذ کردند، چنانچه مشاهده کردیم این کشورها در عمل، هر کاری که از دستشان بر آمده، انجام دادند و به وظایف خود برای پیروزی فلسطین و غزه عمل کردند. در اثبات همین موضع قدرتمند، باید گفت که سخنرانی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در نشست ریاض در حکم فصل الخطاب بود و توجه محققان و تحلیلگران و صاحب نظران را به خود معطوف کرد.

دلیل این توجه عمیق ۲ مورد است: یکی نقش تأثیرگذار و حتی اصلی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن خیر در تقابل مستمر بین ۲ محور خیر و شر است و مورد دوم به همان شخصیت رئیس‌جمهور ایران بر می‌گردد که متصف به ویژگی‌هایی چون خرد، شجاعت، مدیریت خوب و آگاهی کامل از شرایط زمان و مکان و اوضاع و احوال جهان، به ویژه آگاهی از سیر وقایع، رویدادها، نتایج و آثار تضاد بین محورهای مقاومت و دشمن آن است.

تشکیل کشور فلسطین به پهنای جغرافیای آن تنها راه‌حل بحران است
شیخ توفیق علویه

برای اینکه حق مطلب در تفسیر و خوانش سخنان رئیسی ادا شود، ذکر پاره‌ای نکات ضروری است: نخست اینکه مسئله فلسطین مهم‌ترین مسئله مسلمانان است؛ رئیس‌جمهور ایران با بیان این موضوع در واقع تاکید کرده است که مسئله فلسطین حساس‌ترین موضوع در جهان اسلام است که محوریت آن اکنون و پس از تلاش‌ها و جنگ‌ها و توطئه‌ها برای تبدیل آن به موضوعی فرعی، مغفول مانده یا حاشیه‌ای که باید به جایگاه اصلی و اولیه خود بازگرداند.

نکته دوم، فعال‌کردن نقش سازمان همکاری اسلامی؛ از آنجا که سازمان همکاری اسلامی کشورهای اسلامی مجموعه‌ای است مرکب از کشورهای اسلامی بنابراین باید نقش خود را در زمینه امور مسلمانان به ویژه مسئله فلسطین فعال کند و به حکم ماهیت اسلامی خود کشورهای اسلامی را تحت کلمه توحید متحد گرداند.

نکته سوم، اتخاذ موضع قاطع در قبال مسئله فلسطین؛ مشخص است که روی سخن رئیس‌جمهور ایران در اینجا کشورهای عادی‌ساز با رژیم صهیونیستی بوده و آنان را در برابر یک مسئولیت تاریخی در قبال مسئله فلسطین و اتخاذ تصمیم نهایی قرار می‌دهد، چراکه امکان ندارد کشوری بهترین روابط را با رژیم صهیونیستی داشته باشد، مانع رسیدن موشک‌ها از یمن به سرزمین‌های اشغالی شود، مرزها را ببندد و به آمریکا اجازه ارسال تجهیزات نظامی برای رژیم صهیونیستی بدهد اما برای کودکان فلسطینی اشک بریزد. این کشورها باید موضع سرنوشت‌ساز اتخاذ کنند و از بلاتکلیفی خارج شوند، آن‌ها باید تعیین کنند که با فلسطین هستند یا علیه آن. چنانکه شخص رئیس‌جمهور ایران تاکید کردند امروز روز تصمیم‌گیری برای فلسطین است.

نکته چهارم، نقش تاریخی و جنایتکارانه آمریکا؛ نظام آمریکا نظامی است که پایه‌های آن روی اجساد بومیان آمریکا بنا شده است، بنابراین نه تمدنی دارد، نه ریشه فرهنگی و نه ارزشی، بلکه نظامی مبتنی بر رفاه‌طلبی به بهای خون مردم جهان است. اکنون نیز از همان لحظه‌ای که رژیم صهیونیستی با زلزله طوفان الاقصی به لرزه آمد، آمریکا همه توان خود را برای نجات زاییده نامشروع و تروریست خود احضار کرد و به این رژیم نامشروع هر نوع حق و مشروعیتی برای ارتکاب هر نوع جنایتی علیه مردم فلسطین به ویژه ساکنان غزه بخشید. جهان امروز شاهد تظاهرات مستمر علیه این جنایت‌هاست اما آمریکا از هر توانی برای ساکت کردن نهادهای بین‌المللی استفاده کرده و حتی برخی کشورها را مامور مبارزه با موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از یمن به سرزمین‌های اشغالی کرده است. بر همین اساس بود که رئیسی تاکید کرد نقش اصلی در این جنایت‌ها را آمریکا ایفا می‌کند.

تشکیل کشور فلسطین به پهنای جغرافیای آن تنها راه‌حل بحران است
نشست ریاض

نکته پنجم، رژیم اسرائیل یک رژیم کارکردی است که کشورهای استعمارگر و غربی آن را به عنوان یک پایگاه نظامی استعماری پیشرفته تاسیس کردند تا با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهند؛ یکی ایجاد شکاف بین جهان عربی و اسلامی و دوم، راه‌اندازی ماشین سرکوب و کشتار علیه مخالفان سیاست‌های استعماری و استکباری غرب و سوم، تضمین منافع کشورهای غربی. چنان‌که رئیس‌جمهور ایران به درستی اشاره کردند که هدف از تاسیس رژیم صهیونیستی در جهان اسلامی تقویت سلطه استعماری غرب بر منطقه بوده است.

نکته ششم، توقف تجاوز علیه غزه؛ این نکته نشان می‌دهد که توقف تجاوز در صدر اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و همه ابزارهای عملی و دیپلماسی خود را برای توقف این تجاوز به کار گرفته است.

نکته هفتم، تاکید جمهوری اسلامی ایران بر انحصار راه‌حل تشکیل دولت فلسطین؛ رئیس‌جمهور ایران ثابت کرد که هیچ راهکاری برای مسئله فلسطین غیر از تشکیل دولتی به پهنای جغرافیای این کشور وجود ندارد و هیچ جایگزینی برای این راهکار قابل قبول نیست که لازمه اجرای آن محو و نابودی چیزی به نام  رژیم صهیونیستی از کره زمین است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.