اقدامات لازم برای ایمن‌سازی خانه در مواجهه با گاز گرفتگی

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس جلال ملکی کارشناس و سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص ایمن سازی وسایل گرمایشی اظهار داشت: زمانی که هوا خیلی سرد شود، ممکن است برخی با عدم رعایت اصول استاندارد نسبت به نصب وسایل گرمایشی از جمله بخاری، خود را در معرض خطر قرار دهند. ما در سازمان آتش نشانی، ششمین سالی است که هفته مقابله با مخاطرات گاز مونوکسید کربن را داریم. همکاران ما به خانه‌ها، مخصوصاً آن‌هایی که از لحاظ ایمنی در شرایط نامناسبی قرار دارند می‌روند و ضمن اهدای پکیج آموزشی، با اجازه شخص وارد خانه شده و وسایل گرمایشی را از لحاظ برخورداری از استاندارد لازم بررسی می‌کنند. در مکان‌هایی که از لحاظ استانداردها در سطح بحرانی قرار دارند، خدماتی نیز از جانب آتش نشانی جهت ایمن‌سازی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در فصل سرما و در استفاده از وسایل گرمایشی ما با مخاطرات متعددی رو به رو هستیم که از مهم‌ترین آن‌ها مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است. مونوکسید کربن به واسطه فرمول شیمیایی خود رنگ و بویی ندارد. علائم مسمومیت با این گاز به سرماخوردگی ساده شبیه است. فرد دچار سردرد، گلودرد و درد در قفسه سینه شده و در نهایت در صورت عدم خروج از فضای آلوده وارد کما خواهد شد.

ملکی گفت: اگر شخصی از محیط عادی وارد فضای آلوده به مونوکسید کربن شود، می‌تواند برخی از علائم را حس کند. برای مثال اگر چند دقیقه بعد از ورود به محیطی که سیستم گرمایشی فرسوده‌ای دارد، حال بدی به شخص دست بدهد می‌تواند به آلودگی محیط به مونوکسید کربن شک کند.

وی در ادامه گفت: مادامی که ما از وسایل گرمایشی شعله‌دار، مانند اجاق گاز یا حتی آبگرمکن استفاده می‌کنیم، باید مسیر ورود هوا را نیز باز بگذاریم. مهم‌ترین علت انتشار گاز افت اکسیژن در فضاست. لذا بستن تمام در و پنجره‌ها، چه بسا با استفاده از انواع درزگیرها در فصل سرما پیشنهاد خوبی نیست. با همیشه مراقب باشیم که مسیر هوا همچنان باز و نزدیک به وسیله گرمایشی باشد.

ملکی اظهار کرد: پکیج و آبگرمکن مصرف اکسیژن بسیار بالایی دارند. زمانی که هوایی به محیط نیز وارد نشود، ما افت اکسیژن را شاهد خواهیم بود. به طور کلی نصب آبگرمکن در واحدهای زیر ۶۵ متر توصیه نشده و باید در بالکن قرار بگیرد. اگر این امکان وجود ندارد حتماً باید از آبگرمکن فن دار استفاده شود.

وی افزود: از نظر ما آتش‌نشان‌ها شومینه تنها وسیله‌ای تزئینی است و نباید از آن استفاده کرد. در کنار آن دودکش‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دودکش‌هایی که لوله‌های سیمانی آن‌ها از دیوار عبور کرده و از پشت بام خارج می‌شوند. اگر سر این لوله‌ها چیزی وجود نداشته باشد، ممکن است مسیر آن با مانعی مانند یک تکه پارچه یا لانه پرنده بسته شود. اما با گذاشتن سری که ۴ راه ورودی دارد، دیگر نگران این موضوع نیستیم.

ملکی اظهار کرد: نوع دیگر دودکش‌ها، دودکش‌های داخل منزل هستند که در پشت بخاری نصب می‌شوند. در این حالت تنها دودکش‌های ورق سفید و گالوانیزه مناسب هستند. دودکش‌های فنری یا آکاردئونی خاصیت ارتجاعی دارند و به واسطه درست چفت نشدنشان برای عبور گاز مناسب نیستند. دستگاه‌هایی تحت عنوان دتکتور گاز مونوکسید کربن وجود دارند که ما نصب آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین افراد می‌توانند با شماره ۶۴۳۲۳۲۳۲ تماس گرفته و گروهی از همکاران مجرب ما برای ایمنی‌سنجی به خانه آن‌ها اعزام خواهند شد و به تمام سوالات آن‌ها پاسخ خواهند داد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.