عایق‌کاری و مرمت بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیت‌هایی دارد

محسن جاوری در گفت‌وگو با سرویس‌خبری مهر درخصوص عایق‌کاری عرشه پل باستانی شهرستان در اصفهان که با هدف مرمت این سازه انجام شده است، اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی در گذشته شورای فنی داشت و اگر قرار بود اقدام مرمتی در این سطح به خصوص بناهای مهم صورت گیرد حتماً توسط شورای فرهنگی به شور و مشورت گذاشته و بعد عملیاتی می‌شد.

وی با بیان اینکه اکنون نمی‌دانیم این موضوع در کمیته فنی میراث فرهنگی بررسی شده است یا خیر، افزود: باید توجه داشت که در برخی بناهای تاریخی نیز از عایق کاری و مواد مثل ایزوگام و..‌. استفاده می‌کنند اما اینکه در چه مورد و با چه هدفی انجام شود و آیا منظور مرمت بوده یا عایق کاری، این‌ها تفاوت ایجاد می‌کند.

باستان‌شناس و استادیار دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: عایق کاری بناهای تاریخی زیر نظر متخصصان مرمت در مواقعی که ضرورت داشته باشد و در قسمت‌هایی که لازم باشد بعضاً صورت گرفته و می‌گیرد.

جاوری ادامه داد: استفاده از مواد و مصالح نوین در کار مرمت محدودیت‌های خود را دارد و دستکم باید با احتیاط تمام و در مواقع بسیار بسیار خاص صورت گیرد.

به گزارش مهر، شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی‌ترین پل اصفهان روی رودخانه زاینده رود است. این شاهکار معماری با ۱۰۵ متر طول و عرض پنج متر را در سال ۱۳۴۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

دیرینگی پل جی به عصر ساسانیان بر می‌گردد و در دوره سلجوقیان به دلیل سیلاب رودخانه زاینده رود تعمیر شد. یک بار هم در دروره دیلمیان مرمت گشت که در طاق‌های آن علائم تعمیر قابل مشاهده است.

انتشار تصویری از پل شهرستان طی دو روز اخیر که در آن ادعا شده بود میراث فرهنگی اصفهان این پل باستانی را آسفالت کرده است، در شبکه‌های اجتماعی بحث برانگیز شد.

روز گذشته شهرام امیری سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در گفت‌وگو با سرویس‌خبری مهر گفت که عملیات مرمت پل شهرستان از سه ماه پیش آغاز شده است و تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مربوط به یک مرحله مانده به اتمام عملیات مرمت است.

وی ادامه داد: طی این عملیات از سه ماه پیش تاکنون سبک سازی و حذف تمامی مصالح زائد مرمت‌های ۵۰- ۶۰ سال گذشته از روی پل انجام و حتی قلوه سنگ‌هایی که روی پل بود و سبب اذیت پای رهگذران می‌شد، حذف شده است.

امیری افزود: برای عایق بندی روی پل و جلوگیری از نفوذ آب مانند نزولات آسمانی به سقف لایه‌های زیرین پل، از قیر و گونی استفاده کردند که از مصالح نسبتاً قدیمی و مربوط به ۱۵۰ سال اخیر است و ایزوگام و آسفالت نیست.

وی ادامه داد: پس از خشک شدن عایق بندی روی پل، در همین هفته مرحله آخر عملیات مرمت آغاز و روی پل سنگ فرش می‌شود.

سخنگوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: حرارتی که برای عملیات قیر و گونی به کار می‌رود به گونه‌ای نیست که برای بدنه پل شهرستان آسیب زا باشد ضمن اینکه قیر و گونی یکی از مصالح قدیمی است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.