بانک مرکزی رژیم صهیونیستی: بی‌ثباتی اقتصاد به دلیل جنگ با غزه بسیار بالاست

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، جنگ غزه عواقب سنگینی دارد و میزان بی‌ثباتی در اقتصاد با توجه به عمق و مدت زمان مورد انتظار جنگ که باعث آسیب به فعالیت‌های اقتصادی می‌شود، بسیار بالاست.

به گزارش ارز پرس، این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاخص‌های مختلف اقتصادی از ابتدای جنگ نشان از کاهش فعالیت دارد و بانک تصمیم گرفته نرخ بهره را بدون تغییر در ۴.۷۵ درصد نگه دارد.

به نقل از خبرگزاری سما، در این بیانیه تشریح شده است، پس از کاهش شدید ارزش واحد پولی رژیم صهیونیستی در هفته‌های اول جنگ علیه نوار غزه، تورم در اراضی اشغالی همچنان بالاتر از هدف است. خطر کاهش ارزش واحد پولی در پی نوسانات اخیر در نرخ ارز، همچنان ریسک تورم مالی را به همراه دارد.

اداره تحقیقات بانک مرکزی رژیم صهیونیستی به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی پیش‌بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۲ درصد کاهش داد، به‌خصوص که هزینه‌های کابینه برای جنگ به حدود ۱۶۰ میلیارد شِکِل خواهد رسید.

انتظار می‌رود نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۶۳ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۶۶ درصد برسد.

امیر یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در هشتمین هفته از جنگ علیه نوار غزه گفت، جدا از مسائل امنیتی، جنگ دارای پیامدهای اقتصادی بزرگی است که فعالیت‌ها و بازارهای مالی را تحت تاثیر گذاشته است و این بی‌ثباتی اقتصادی در این روزها به دلیل مسائل امنیتی و جنگ است.

وی افزود، بانک مرکزی در حال بررسی تاثیر جنگ بر جنبه‌های مختلف مالی و اقتصادی است و به شناسایی خسارت‌های اقتصادی ناشی از این جنگ می‌پردازد.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک شرکت مشاوره گزارش داد که هزینه‌ کابینه رژیم صهیونیستی برای عملیات نظامی در نوار غزه به ۴۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

این خبرگزاری همچنین تاکید کرد که کسری بودجه رژیم صهیونیستی ممکن است به ۹ درصد تولید ناخالص داخلی آن برسد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.