تلاش برای پیوند مدرسه و دانشگاه در هفته پژوهش

به گزارش سرویس‌خبری مهر، نشست خبری علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، بعد از ظهر دوشنبه در محل پژوهشگاه برگزار شد.

محبی در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از سرویس‌خبریان گفت: بنابر احادیث و روایات بهترین کارها سخت‌ترین آن‌هاست و چون کار سرویس‌خبریی کار سختی است پس از بهترین کارها بوده و این کار خبر ارزشمند است.

وی در خصوص برنامه‌های هفته پژوهش گفت: هفته پژوهش از گذشته‌های دور نمادی از تجلیل امر پژوهش و پژوهشگری در کشور است. از پژوهش و پژوهشگری در هفته پژوهش به صورت نمادین تجلیل می‌شود. اگر این سوال مطرح شود که با توجه به مبانی دینی و مبانی علمی و هم بر اساس منطق و عقل مهم‌ترین عنصر برای پیشرفت یک جامعه کدام است؛ من حتماً تحقیق و پژوهش را مطرح خواهم کرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گاهی مدیران اقداماتی را بدون پژوهش و تحقیق انجام می‌دهند گفت: این در حالی است که در خصوص همان موضوع متفکرین و پژوهشگران آثاری را ارائه داده بودند.

وی با اشاره به وجود فاصله بین تفکر و تحقیق و عمل در بسیاری از موارد اجراییات کشور گفت: هرگاه مشاهده کردید که پروژه یا اقدامی در کشور با شکست مواجه شده؛ شک نکنید که در مرحله تحقیق مشکلاتی وجود داشته است. تحقیق و پژوهشی اصلاً انجام نشده و یا به خوبی پژوهشی صورت نگرفته و یا به نتایج تحقیقات توجهی نشده است.

محبی با اشاره به سرعت پیشرفت علم و رشد مسائل نوظهور در جهان تعلیم و تربیت گفت: در سال‌های اخیر ضرورت پژوهش بیش از پیش شده است و هر کس بدون تحقیق و پژوهش اقدام می‌کند در خوشبینانه‌ترین حالت نتیجه‌ای نخواهد گرفت ولی ممکن است بدون پژوهش حتی در موضوعی با سقوط و بدتر شدن شرایط مواجه شویم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های هفته پژوهش در پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش به عنوان دبیرخانه ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در راستای ستاد ملی هفته پژوهش است که در وزارت علوم مستقر است. چند هدف توسط دبیرخانه دنبال می‌شود که هدف اصلی آن توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش در بین مدیران از ستاد تا مدرسه است.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی توسعه فرهنگ پژوهش در بین مدیران است گفت: هدف دیگر دبیرخانه معرفی دستاوردهای اقدامات پژوهشی است. کتاب مقاله یا هر دستاورد دیگری پژوهشی مورد سنجش قرار می‌گیرند. همچنین هدف دیگر ما در هفته پژوهش تجلیل از صاحبان این آثار پژوهشی برگزیده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تجلیل از برگزیدگان آثار پژوهشی به تشویق دیگر افراد برای انجام پژوهش منجر می‌شود گفت: هدف دیگر ما ترویج و تبیین برنامه‌های پژوهشی در سال آینده و تشریح عملکرد یک سال گذشته ما در پژوهشگاه است.

تلاش برای پیوند مدرسه و دانشگاه در هفته پژوهش

محبی افزود: خوشبختانه وزارت علوم به عنوان ستاد ملی هفته پژوهش مدت این هفته را ۱۴ روز یا دو هفته اعلام کردند. این هفته که در آن قرار داریم هفته پژوهش در استان‌هاست. ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور همگی مشغول هستند و آنچه که به عنوان دستاورد پژوهشی داشته‌اند در قالب جشنواره یا نمایشگاه ارائه کردند. هفته دوم هفته‌ای است که برنامه‌ها به صورت مرکزی و ملی در تهران اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه از روز یکشنبه نوزدهم آذر هفته پژوهش را آغاز خواهیم کرد؛ گفت: هفته پژوهش با دو مراسم ملی همانند سال‌های قبل انجام خواهد شد که البته این دو مراسم را ادغام کردیم. در یک برنامه، دانش آموزان خلاق و نوآور تقدیر می‌شوند و یک جشنواره هم برای معلمان پژوهشگر است. برای بهره وری و ارتباط بهتر دانش‌آموزان و معلمان خلاق، این دو برنامه از سال گذشته با هم ادغام شدند و در این برنامه دو وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم حضور خواهند یافت.

وی در تشریح عناوین و اهداف روزهای هفته پژوهش گفت: ایران پیشرفته و مقتدر اسم روز اول است. روز دوشنبه بیستم آذر، روز دانش آموز پژوهشگر، آموزش و پرورش خلاق و نوآور نام دارد. روز سه‌شنبه ۲۱ اذر، به نام معلم پژوهنده تربیت و آموزش اثر بخش، جامعه تمدن ساز نام دارد. روز چهارشنبه ۲۲ آذر، به ارتباط مدرسه و دانشگاه اختصاص می‌یابد. روز پنجشنبه به ارتقای فرهنگ پژوهش و فناوری اختصاص دارد و از حدود ۷۰۰ پژوهش سرای دانش آموزی تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.