پژوهش خط قرمز ندارد/ در فضای تاریک دغدغه ها را نمی بینیم

به گزارش سرویس‌خبری مهر، مراسم هفته پژوهش و فناوری روز یکشنبه در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این برنامه عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی گفت: بخشی از تلاش‌های شما حاکی از این است که مجموعه پژوهشی این پژوهشگاه زنده است.

وی افزود: پژوهش از جنس بیداری و آگاهی و پرتو افکنی است. وقتی این طور می‌شود انسان‌ها را از نگرانی‌های بی مبنا نجات می‌دهد و دغدغه‌ها و نگرانی‌های نامیمون را نشان می‌دهد.

ضرغامی بیان کرد: ویژگی پژوهشگر، شجاعت است. پژوهش خط قرمز ندارد. در هر چیزی می‌تواند ورود کرده و پرتو افکنی کند.

وی افزود: خیلی وقت‌ها دغدغه‌های جدی داریم ولی چون فضا را تاریک کرده اند نمی‌بینیم و خوشحالیم. اما اگر پژوهشگر روشن کند و حقیقت را بگوید آن وقت باید فکر چاره باشیم.

ضرغامی گفت: اگر شما درباره کوروش حرف می زنید خیلی خوب است. من با این صراحت ندیده بودم که درباره آن حرف زده شود.

وزیر میراث فرهنگی افزود: پژوهش بلای جان افراط و تفریط است. افراط و تفریط قدرتمند است و منافع دارد. شما به عنوان پژوهشگر می‌توانید وارد آن شوید. مثل همین نشست کوروش که برگزار کردید. برخی می‌گویند که ذوالقرنین همان کوروش هست و برخی این را قبول ندارند.

وی گفت: از این تفکرات که کوروش را قبول ندارند تا آنها که کوروش را مقدس می‌دانند. همه نوع تفکر را داریم. اینها افراط و تفریط است.

ضرغامی افزود: ما در این حوزه کار زیاد داریم. نظام مسائل ما متنوع است. اینکه کار پژوهشی روی اشیا انجام می‌شود خیلی خوب است. اما مأموریت شما فقط این نیست. در حوزه صنایع دستی گردشگری و میراث ناملموس خیلی کار دارید. شما درباره میراث ناملموس کار بزرگی دارید.

ضرغامی بیان کرد: داریوش می‌گوید به نام خدایی که شادی را آفرید. یکی از کارکردهای دین، شادی است‌. اگر پیرمردی جلوی مغازه‌ای در بازار شادی می‌کند به او خرده می‌گیریم. اگر دو بیت شعر محلی همزمان با مناسبتی بخواند مشکلی نداریم ولی اگر برای دل خودش خواند از نظر ما متهم است!

وی افزود: مجموعه‌ای از نظام مسائل در وزارتخانه هست که می‌توانید به آن ورود کنید.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.