ملل آزاده جهان سازمان‌های بین‌المللی را وادار به خروج از انفعال برای تعقیب و مجازات جنایتکاران اسرائیلی کنند

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، متن بیانیه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

10دسامبر بعنوان روز جهانی حقوق بشر یادآور تغییر رویکرد جهانی به حقوق بنیادین، غیرقابل خدشه و عام‌الشمول بشری است. این رویکرد نوین، زمانی حاصل شد که جامعه بین‌المللی متأثر از صدمات جنگ دوم جهانی، تصمیم گرفت با احترام به انسانیت، راه بازگشت بحران و خشونت فراگیر به جامعه بین‌المللی را مسدود کند.

سازمان ملل متحد در حالی با شعار «تحکیم و تداوم حقوق بشر به سوی آینده» به استقبال روز جهانی حقوق بشر رفته است که افزایش شدت و گستره جنگ‌افروزی‌ها، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک،‌ بازگشت تهدید رویارویی هسته‌ای، تعمیق نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها، افزایش قحطی و گرسنگی، تشدید روزافزون فقر مطلق، چالش‌ها و تهدیدهای نوین (جنگ سایبری، جعل اطلاعات و نفرت پراکنی) امید به تحکیم و تداوم حقوق بشر را کمرنگ‌تر از قبل کرده است.

اکنون در هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر جشن گرفتن، تبریک گفتن و ابراز خرسندی کردن هیچ توجیهی ندارد. در طول 75 سال گذشته، جامعه بین المللی و معاهدات حقوق بشری مربوطه دستاورد خاصی در کاهش آلام بشری نداشته‌اند. تنها طی یک دهه گذشته در کشورهای سوریه، یمن،‌ عراق و اکنون در فلسطین اشغالی شاهد کشتار دسته جمعی (ژنوساید) صدها هزار نفر انسان بی‌گناه بوده و هستیم. حاصل 75 سال فعالیت سازوکارهای مختلف حقوق بشری، اجرای برنامه‌هایی که میلیاردها دلار هزینه داشته، برگزاری تعداد بی‌شماری اجلاس‌های جهانی، صدور بیانیه‌های گوناگون و تصویب شمار زیادی قطعنامه نشان‌دهنده این مهم است که نتایج به‌دست آمده تناسبی با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نداشته است.

اکنون که جهان شاهد صحنه‌های فاجعه‌بار نسل‌زدایی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی رژیم صهیونیستی اسرائیل در نوار غزه است و هر روزه «حق حیات»، «کرامت انسانی»، «حق مالکیت»، «حق آزادی عبور و مرور»،‌ «حق بر بهداشت و سلامت»، «حق بر آب آشامیدنی سالم» ،«حق آموزش»، «حق بر مسکن»، «حق تعیین سرنوشت» و بسیاری دیگر از حقوق ساکنینِ بزرگترین و متراکم‌ترین زندان روباز جهان، در حال نقض شدن است و درعین‌حال هیچ سازوکاری توانِ جلوگیری از تداوم جنایات ماشین جنگی رژیم اسرائیل را ندارد؛ امروز که مردمان آزاده در سرتاسرِ جهان از انفعال نهادهای بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به ستوه آمده اند و خواستار توقف جنایات و تجاوز و مجازاتِ جنایتکاران جنگی هستند؛ مناسب‌ترین زمان برای اصلاح سازوکارهای حقوق بشریِ موجود و طراحی یک نظم نوین بین‌المللی است؛ نظمی مبتنی بر همبستگی، برابری و عاری از هرگونه تبعیض و کنار گذاشتن رویکردهای سیاسی دوگانه به مقوله حقوق بشر.

ستاد حقوق بشر با اعتقاد به اینکه «تحکیم و تداوم حقوق بشر» در گرو رهایی ساختارهای بین‌المللی از نفوذ قدرت‌هایی است که منافعشان در بحران‌آفرینی و جنگ افروزی است و کوچکترین اعتقادی به حقوق بشر ندارند؛ از ملل آزاده جهان دعوت می‌کند تا با ادامه روند مطالبه‌گری، سازمان ملل، شورای حقوق بشر و کشورهایِ مدعی حقوق بشر را به پذیرش مسئولیت، پاسخگویی و خروج آنها از انفعال وادار کنند تا هر چه سریعتر زمینه برای تعقیب و مجازات جنایتکاران اسرائیلی فراهم آید.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.