دو کتاب تازه و داغ دربارۀ «شهید صدر»

پایگاه خبری ارز پرس؛ گروه اقتصادی

دربارۀ کتاب اول

9ماه پایانی زندگی شهید سیدمحمدباقر صدر، دوران حصر او است؛ زمانی که با خانواده توسط صدام در حصر و فشار روزافزون قرار گرفت؛ ارتباطاتش با بیرون از منزل، بکلی قطع شد؛ در کلیۀ اتاق‌ها شنود گذاشته شد؛ بعدتر، با سرسختی سیاسی این شهید بزرگوار، و پایمردی‌اش در گرایش به حضرت امام، حتی آب و غذا بر این منزل تحریم شد؛ همسایۀ او که از سر خوشدلی و رحم، از مسیر مخفی بام برای این خانواده پزشک و جیرۀ غذایی برده بود، به جوخۀ اعدام سپرده شد؛ زیر پی منزلش آب انداختند تا خانه را بر سر او و اهلش تخریب کنند، که با ارادۀ الهی و تنها در‌پی یک اتفاق کشف شد؛ شاگردان و دوستان از حول او تارانده شدند، و فقط ماند «سیدکاظم حائری» که تا روزهای آخر در منزلش و کنار او بود؛ کسی که روایتگر یکی از این دو کتاب است.

پاییز 1402، کتابی جزو تازه‌های نشر پژوهشگاه شهید صدر قرار گرفته است. «آن‌روزها» که هردو حاصل تراوشات ذهنی آیت‌الله سید علی‌اکبر حائری است، بخصوص از این جهت حائز اهمیت است که او بیش از دیگران بر شخصیت و سلوک فردی و اجتماعی شهید صدر اشراف دارد، و روایت او بیش از دیگران به حقیقت این شخصیت نزدیک است. سایت پژوهشگاه شهید صدر دربارۀ کتاب «آن روزها» نوشته:

"«آن روزها» مطالب بیان‌شده توسط استاد گران‌قدر آیت‌الله سید علی‌اکبر حائری، طی 6 مصاحبه است. خاطرات ایشان که از شاگردان برجستۀ شهید صدر است، از دو جهت اهمیت فراوانی می‌یابد: اول اینکه تا آخرین روزهای زندگی شهید صدر و دستگیری این شهید والامقام و خواهر مظلومه‌اش، در نجف اشرف حضور داشت و خود شاهد اتفاقات آن دوره بود و نقل‌های ایشان از مستندترین نقل‌ها از آن دوران است؛ دوم آنکه ایشان سال‌ها و به دستور خود شهید صدر به تدریس کتاب‌ها و تبیین مبانی آن شهید بزرگوار در حوزه‌های علمیه پرداخت و گزارش ایشان از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های استاد شهیدش می‌تواند یکی از دقیق‌ترین گزارش‌ها قلمداد شود‌."

شهید صدر ,

دربارۀ کتاب دوم

اهالی پیاده‌روی اربعین از سال گذشته به‌خاطر دارند که تحرکات مقتدی صدر، عراق را آبستن بحران کرده بود و مواکب اربعین، متأثر از این التهابات دیرتر از معمول برپا شدند.

علاوه بر کتاب فوق‌آمده، کتاب دیگری به نام «استاد ما» به تازگی به زیور طبع آراسته شده، که ماحصل گفت‌وگو با مرجع عالیقدر شیعیان، آیت‌الله سیدکاظم حائری دربارۀ شهید صدر است؛ آیت‌الله حائری همان فقیه بزرگواری است که با ورود شجاعانه به صحنۀ سیاست عراق، از تندروی‌های مقتدی صدر، در ایام اربعین سال گذشته جلوگیری کرد، و مقتدی نیز به دلیل اشراف دینی این مرجع عالیقدر بر خاندان بزرگ صدر، اعلام کرد با توجه به تکلیف دینی این مرجع عالیقدر،برای همیشه از صحنۀ سیاست کناره می‌گیرد. سایت پژوهشگاه در توضیح کتاب «استاد ما»، نوشته:

«استاد ما» ترجمۀ کتاب «الشهید الصدر؛‌ سموّ الذات و سموّ الموقف» است که همراه آن، دوازده نامۀ شهید صدر به آیت‌الله سید کاظم حائری نیز ترجمه و برای اولین بار منتشر شده است. آنچه در این نامه‌ها آمده از شدت و نوع ارتباط آیت‌الله‌العظمی صدر با شاگردانش، به‌ویژه آیت‌الله حائری نشان دارد؛ افزون‌براین، توجه به ظرایف این نامه‌ها می‌تواند مطالبی مهم از سیرۀ استاد شهید و فعالیت‌های ایشان به‌دست دهد.

همچنین آیت‌الله حائری در سال 1384ش در گفت‌وگویی ویژه با واحد پژوهش پژوهشگاه شهید صدر، به ابعادی دیگر از زندگی استاد خود پرداخت. این مصاحبه نیز با توجه به مباحث ارزشمند آن، ترجمه و به این کتاب افزوده شد.

افزون‌براین ایشان در پیامی به نشست «طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی» در سال ١٣٩٧ش به بیان جنبه‌های تقریبی و وحدت‌آفرین اندیشه و سیرۀ شهید صدر پرداخت که نظر به اهمیت موضوع به این کتاب افزوده شد.

شهید صدر ,

علاقه‌مندان می‌توانند این دو کتاب را با قیمتی نازل از پژوهشگاه شهید صدر {اینجا} تهیه کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

دربارۀ

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.