پیوند حوزه و دانشگاه نیازمند راهکارهای عملی است/ گروههای دانشگاهی و حوزوی باید جدیت به خرج دهند

به گزارش خبرنگار نشست "تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه‌" عصر امروز به همت بسیج اساتید در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام محمود محمدی شاهرودی، رئیس بسیج طلاب و روحانیون کشور در این نشست  با اشاره به لزوم راه‌اندازی کارگروه‌های مشترک میان حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پس از تشکیل بسیج طلاب و دانشگاه‌ها دو وظیفه مهم بر عهده این دو نهاد قرار گرفت و لذا ما باید راه های ارتقای این دو مجموعه را در نظر داشته باشیم و ایجاد کارگروه های مشترک باید در اهداف اساسی این نهاد علمی باشد.

مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز با بیان اینکه در این جلسه بیشتر ارائه راهکارها و راهبردهای تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه در دستورکار قرار دارد، گفت: شهادت شهید مفتح، نام این شهید را در کنار الهیات دانشگاه تهران قرار داده است. انتخاب نام این روز توسط بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نشان از اهمیت ارتباط حوزه و دانشگاه دارد و نقش شهید مفتح در پیوند این دو نهاد بسیار ویژه بوده است.

وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از تاکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، بسیج اساتید دانشگاه و مراکز آموزشی در کنار بسیج حوزه های علمیه به دنبال همکاری برای پیشبرد اهداف هستند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: تحقیق در خصوص علم و دین نیازمند بازنگری در راهبردها و نگرش‌های موجود است،‌ مقام معظم رهبری همواره یادگیری علم در کنار اخلاق و تربیت نفسانی تاکید داشتند و آن را اولویت قرار دادند.

مقیمی رئیس دانشگاه تهران هم در این نشست نزدیکی حوزه و دانشگاه را  مسیری دشوار دانست و گفت: همراهی دو بخش دانشگاهی و حوزوی نیازمند ساختار است و در این مسیر اولین گام این است که تصورات را اصلاح کنیم. همکاران ما خیلی اوقات در دانشگاه  تصور نادرستی نسبت به حوزه دارند  و حوزویان نیز تلقیشان این است که علوم نظام دانشگاهی برگرفته از فرهنگ غرب و مروج سکولار است و آن را مضر می دانند. بنابراین این نگاه موجب می شود که در گام اول گفت و گو بین این دو نهاد شکل نگیرد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر حرکت این دو نهاد به جای همگرایی شاهد واگرایی بوده ایم، افزود: بخش بزرگی از ناکارآمدی وحدت بین حوزه و دانشگاه به خود این دو نهاد برمی گردد و بخشی نیز از جنگ روانی و اختلاف افکنی های بیرون و دشنمان نشات می گیرد.

مقیمی با بیان اینکه برای رسیدن به تمدن اسلامی به جای رابطه تقابلی باید به همگرایی بین حوزه و دانشگاه دست بیابیم این کار را نیازمند حضور جدی برخی از گروههای دانشگاهی دانست و گفت: از طریق بسیج اساتید باید همکاری را به شکل نواندیشانه فراهم کنیم چرا که اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی دست یابیم، توسعه مادی و معنوی در کنار یکدیگر ضرورت دارد.

آقا میری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص گفت: این مسئله حاصل ضعف آموزشی دانشگاهها است در دانشگاهها، آموزش دینی دست مایه روشی می شود که با آن فیزیک و شیمی درس می دهیم. حوزه در این زمینه نه بر دانشگاه تاثیر گذاشت بلکه خودش دنباله رو دانشگاه شد و لذا محصول اموزش غلطی است که حوزه از دانشگاه گرفت.

وی افزود: باید به تجربه قبل برگردیم. دانشگاه اشکالات خودش را به کمک حوزه برطرف کند و برعکس حوزه به کمک دانشگاه مشکلات خود را برطرف کند.

معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز خواستار راهکارهای عملی برای پیوند دانشگاه و حوزه و لحاظ شدن این مسئله در فرایندهایی چون ارتقا اساتید شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.