متفکر عرب: برنامه‌های اسرائیل باعث می‌شود تا به باتلاق غزه بیفتد

مدیرکل «مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی» تاکید کرد که هرگونه صحبت درباره حل و فصل درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین یا آتش‌بس در غزه باید شامل توقف رنج و مشکلات ملت فلسطین باشد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، عزمی بشاره، مدیرکل «مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی» گفت: صحبت درباره حل و فصل یا آتش‌بس در غزه باید شامل توقف رنج و مشکلات ملت فلسطین باشد. این مسئله احتمالا از طریق توقف کامل درگیری یا یک توافق‌نامه بین‌المللی برای ممنوع کردن حمله به غیرنظامیان صورت می‌گیرد. احتمالا آتش‌بس‌های موقت به منزله یک مجازات باشند، نه راه‌حل چرا که حملات اسرائیل در روز بعد از پایان جنگ چند برابر می‌شود. صحبت مقاومت درباره عدم وجود مذاکرات بدون توقف درگیری، تلاش اسرائیل را برای اینکه نشان بدهد که به اسرای خود توجه می‌کند، ناکام می‌گذارد.

وی در مصاحبه با تلویزیون با العربی گفت: احتمالا اسرائیل وارد باتلاقی در نوار غزه شود چرا که رهبران اسرائیلی برای ادامه جنگ به مدت یک سال کامل برنامه‌ریزی می‌کنند. این به منزله یک گرفتاری برای اسرائیل است چرا که این مدت برای تحقق اهدافش کافی نیست و گزینه عقب‌نشینی به منزله یک شکست در مقابل مردم اسرائیل است و از سوی دیگر نمی‌تواند عواقب بیشتر از این مدت در غزه را تحمل کند. تلاش اسرائیل برای سیطره امنیتی بر غزه این منطقه را به باتلاقی تبدیل می‌کند که اسرائیل در آن می‌افتد.

وی درباره ورود ارتش رژیم صهیونیستی به مرحله بعدی جنگ، گفت: اسرائیل اهداف خود را محقق نکرده است. اسرائیل تنها اهداف جزئی را محقق کرده اما هدف اصلی یعنی «از بین بردن مقاومت فلسطین» را محقق نکرده است. مرحله سوم جنگ صرفا یک گزینه برای اسرائیل است و اسرائیل مجبور به انجام چنین اقدامی است. رهبران اسرائیلی این مرحله را مرحله «عملیات جراحی» می‌دانند که منظورشان اجرای عملیات مشخص‌تر و دقیق‌تر است اما این مسئله، استقرار در مرکز نوار غزه برای جدا کردن جنوب غزه از شمال آن را می‌طلبد. احتمالا اسرائیل منطقه‌ای را در اطراف غزه ایجاد می‌کند و این باعث می‌شود که تمام پایگاه‌های اسرائیلی اهدافی برای مقاومت شوند.

عزمی بشاره درباره کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در نوار غزه گفت: ویرانی عظیم در نوار غزه صرفا آسیب‌های جانبی بود. مسئولان اسرائیلی می‌گویند که می‌خواهند غزه را نابود کنند و نابودی هدف اصلی جنگ است. این مسئله با هدف اسرائیل برای مجازات ملت فلسطین و خاموش کردن آتش خشم مردم اسرائیل در ارتباط است. اسرائیل امیدوار است که ویرانی غزه منجر به مهاجرت گسترده شود. به‌ویژه اینکه این جنگ تاکنون منجر به مهاجرت ۳۰۰ هزار خانواده شده است. هدف دیگری برای نابودی وجود دارد و آن تمایل اسرائیل برای خشمگین شدن مردم از رهبری مقاومت فلسطین است.

وی گفت: اظهارات غربی‌ها درباره اینکه اسرائیل غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد، درست نیست. این یک هدف برنامه‌ریزی شده و تدریجی است. این وحشی‌گری از طریق یک روند هدفمند از آموزش، رسانه و اظهارات سیاسی صورت می‌گیرد که با یک لحن نژادپرستانه برای به تصویر کشیدن اعراب به این صورت تلاش می‌کند. باید در این راستا توافق جمعی اسرائیلی‌ها درباره جنگ را نگاه کرد.

وی درباره تحرکات و طرح‌های جهانی و عربی گفت: مذاکرات در قاهره درباره یک طرح سیاسی پیشنهادی باید آرمان‌های ملت فلسطین را در نظر بگیرد.

عزمی بشاره درباره راه‌حل تشکیل دو دولت گفت: این موضوع از زمان امضای توافق اسلو مطرح است. اما آنچه اتفاق می‌افتد در واقع روند تعطیلی این طرح است. چرا که مذاکراتی وجود دارد که بدون هیچ قاعده و قوانین توافقی صورت می‌گیرد. اسرائیل با راه‌حل دو دولت مخالف است. اما طرف‌های آمریکایی و فلسطینی با آن موافق هستند و این باعث می‌شود تا مذاکرات بی‌پایان باشد چرا که طرف‌ها برای رسیدن به یک توافق مذاکره نمی‌کنند بلکه زمانی که به توافق می‌رسند مذاکره می‌کنند. اسرائیل نیز آماده است تا دولت فلسطین را تنها با یک عنوان صوری قبول کند و همین مسئله باعث می‌شود تا مذاکرات از محتوای خود خالی شود. غربی‌ها بر راهکار تشکیل دو دولت تاکید می‌کنند و با یک کشور فلسطین دارای حاکمیت و ارتش و کنترل آن بر مرزها مخالف هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و اروپایی‌ها درباره راه‌حل دو دولت صحبت می‌کنند و آنچه شاهد اجرای آن هستیم در واقع نظام آپارتاید است. اسرائیل درباره راه‌حل دو دولت صحبت نمی‌کند. برخی سیاستمداران از احزاب مخالف مثل بنی گانتس، رئیس حزب اردوگاه رسمی درباره دو موجودیت صحبت می‌کند. در حالی که دیگران درباره جدا کردن فلسطینی‌ها صحبت می‌کنند.

وی در خصوص امکان فشار طرف‌های عربی بر واشنگتن برای اجرای جدی راه‌حل تشکیل دو دولت گفت: اگر کشورهای عربی در تلاش‌های خود صادق بودند باید از این مسئله برای طرح صلح عربی استفاده می‌کردند. هرگونه کوتاه آمدن از این طرح به منزله عادی‌سازی روابط به صورت مجانی است که موجب تقویت حزب راست اسرائیل می‌شود.

عزمی بشاره تاکید کرد: اعراب نباید در ساختار حکمرانی در نوار غزه بعد از پایان جنگ مداخله کنند چرا که صحبت درباره این مسئله به معنای همدستی با اسرائیل است. کشورهای عربی می‌توانند به خود فلسطینی‌ها کمک کنند اما نه از طریق همکاری با اسرائیل و آمریکا برای چگونگی خلاص کردن اسرائیل از نوار غزه.

وی درباره قطعنامه اخیر شورای امنیت در خصوص غزه گفت: این یک قطعنامه بدون رنگ و بو و مزه و یک حرکت پوچ و توخالی بود. چیزی در این قطعنامه وجود ندارد که بتواند واقعیت زندگی در غزه را تغییر بدهد. باید به اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد که گفت که هرگونه قطعنامه‌ای بدون آتش‌بس هیچ ارزشی ندارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.