نقوی حسینی: وعده نامزد نمایندگی مجلس باید در حدود اختیارات وی باشد

سید حسین نقوی حسینی نماینده سابق مردم ورامین ، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، با اشاره به نزدیک شدن فضای انتخابات مجلس و داغ شدن وعده‌های انتخاباتی از سوی نامزدها، گفت: یکی از موضوعات مهم دوران انتخابات آشنایی با وظایف، تکالیف و اختیارات نمایندگان مجلس و وعده هایی است که نامزدها به مردم می‌دهند است. در این زمینه باید عرض کنم مردم تا حدودی آشنا به موضوع شده‌اند و آگاهی مردم خیلی بالا رفته ولی باز هم لازم است که سطح دانش و‌ آگاهی مردم نسبت به وظایف و اختیارات نماینده افزایش یابد که هیچ نامزدی نتواند مردم را فریب دهد و با وعده‌های دروغین مردم را فریب دهند.

وی افزود: نماینده مجلس به عنوان وکیل مردم هم مانند رئیس جمهور و وزرا دارای نقش و جایگاه ملی است و هم مانند مسئولین استانی و شهرستانی دارای نقش محلی و منطقه‌ای است؛ در سطح ملی نماینده مجلس دو وظیفه دارد الف تاییدقانونگذاری ب نظارت بر اجرای قانون.

نماینده سابق ورامین در مجلس در همین راستا ادامه داد: وظیفه قانونگذاری را از طریق ارائه طرح و اظهارنظر و تصویب لوایح دولت انجام می‌دهد که در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس ترتیبات آن ذکر شده است. وظیفه نظارت بر اجرای قانون نیز هم در قانون اساسی و هم در آیین‌نامه داخلی مجلس مشخص شده است که نماینده با ابزار اختیاراتی مثل تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و رای اعتماد و اعمال نظارت بر اجرای قانون می‌کند. یعنی اگر مشاهده کرد که دستگاهی به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند و عملکرد آن دستگاه یا مسئول دستگاه ضعیف است از ابزار فوق در چارچوب قانونی استفاده می‌کند.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه در ایفای نقش منطقه‌ای نماینده به عنوان وکیل مردم نقش حلقه واسط بین مردم و حکومت را ایفا می‌کند، گفت: فقط می تواند با پیگیری مطالبات مردم به احقاق حقوق مردم منطقه و پیشرفت آبادانی منطقه کمک کند. بنابراین نماینده، استاندار، فرماندار، شهردار، بخشدار، یا دهیار نیست و هیچ نقش و وظیفه اجرایی ندارد. بنابراین هر نوع وعده اجرایی، عمرانی، مدیریتی، انتصابی و یا دخالت در این امور برخلاف وظایف و اختیارات نماینده مجلس است و قطعا خلاف قانون است.

وی در همین راستا اظهار کرد: نماینده لوله کش، آسفالت کار، جدول کار، اداره کاریابی، اداره اعتبارات، کمیته امداد و بهزیستی نیست. نماینده فرماندار بخشدار و شهردار نیست. بنابراین هر نوع وعده یا ادعا در این زمینه‌ها از سوی نامزدها خارج از وظایف و اختیارات نماینده است و خلاف قانون.

نماینده سابق ورامین خاطر نشان کرد: یادم هست که در مجلس دوم در حوزه انتخابیه نامزدی یک برنامه 24 ماده‌ای داده بود که یکی از آنها اتصال خلیج فارس به دریای خزر بود. چطور و کی نماینده در یک حوزه انتخابیه می‌خواهد خلیج فارس را به دریای خزر وصل کند؟ وعده نامزد نمایندگی مجلس باید در حدود اختیارات یعنی قانونگذاری خوب، ایفای نقش فعال در نظارت بر اجرای قانون باشد و در سطح منطقه‌ای نیز پیگیر مطالبات مردم و نه دخالت در اجرا باشد.

سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:اگر نامزدی برای فریب مردم و کسب رای وعده‌های غیرواقعی و کاذب بدهد هم باعث ناامیدی مردم و دلسردی آنها می‌شود و هم خود را نابود می‌کند.

نقوی حسینی تصریح کرد: به اعتقاد بنده نماینده مجلس در نظام جمهوری اسلامی پس از داشتن شرایط ذکر شده در قانون باید قانومدار و پایبند به قانون باشد، مردم مدار و شخصیت مردمی داشته باشد، ساده‌‌زیست باشد و از تجمل‌گرایی و مال‌اندوزی پرهیز کند، متخصص و دارای دانش و تجربه کافی باشد، واقف بر شرایط کشور، منافع ملی، حوزه بین‌المللی و دشمنان نظام و انقلاب باشد، منظم و وظیفه‌گرا باشد و از روحیه جهادی برخوردار باشد، روحیه انقلابی و ضد استکباری داشته باشد، به استقلال و خودکفایی و توانمندی‌های داخلی ایمان داشته باشد و جوانان، نخبگان و ظرفیت‌های داخلی باور داشته باشد.

به گزارش ارز پرس، ثبت‌نام از داوطلبان راهیابی به مجلس دوازدهم از 27 مهر الی 3 آبان‌ماه انجام گرفت که حدود 25000 نفر نام‌نویسی کرده بودند. دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی 11 اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای‌ پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.