باج گیری برخی اتحادیه ها از اعضاء/ چرا مسئولین اتاق اصناف نظارت نمی‌کنند؟

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به عملکرد نادرست و غیرقابل تأیید برخی از اتحادیه های امور صنفی کشور واکنش نشان داد و بابت تخلف تعدادی از کارمندان و مدیران این اتحادیه ها هشدار داد!!

وی در این ارتباط افزود: ابتدا بهتر است برای شفاف تر شدن موضوع به فلسفه وجودی و ایجاد اتحادیه ها و همچنین شرح وظایف آنها اشاره کنیم تا به جمع بندی قابل قبولی برسیم.

صِنف یا رَسته، اتحادیه ای است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل میشود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعۀ واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفۀ اطلاع‌رسانی دربارۀ اتفاقات حوزه ‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند. یکی از ویژگی ‌های اساسی بازارها، تشکل بازاریان در انجمن ‌های صنفی، یعنی « اصناف» بوده ‌است. این انجمن‌ ها اصولاً به صاحبان حرفه ‌ها تَشکل و انسجام می‌بخشند و دارای وظایف اجتماعی وسیعی نیز هستند.

علیپور در ادامه توضیح داد: اتحادیه ‌ها، سندیکا ها، انجمن‌ ها و تشکل ‌های حرفه‌ ای و صنفی بخشی از مبانی جامعه مدنی هستند که بعنوان حلقه واسط میان دولت و شهروندان می‌کوشند تا از یک سو بر سیاستگذاری‌ های مختلف دولت در جهت منافع ملی و همگانی مؤثر بر زندگی شهروندان تأثیرگذار باشند و از سوی دیگر خواست و صدای شهروندان را ساماندهی کنند و به گوش دولت برسانند. ناگفته پیداست بستر مناسب برای انجام این کارکرد دو سویه تا حد زیادی به باور و به ضرورت وجود جامعه مدنی و فراهم کردن زمینه ‌های عملی این باور بستگی دارد که خود یکی از مهمترین شاخص‌ های توسعه ‌یافتگی است.

وظایف و اختیارات اتحادیه:

وی یادآور شد: اهداف و مأموریت اتحادیه ها در قانون نظام صنفی تعریف شده و طبیعتاً صدور و تمدید پروانه کسب و نظارت بر فعالیت اعضاء و همچنین ساماندهی وضعیت صنف و فراهم نمودن بستر لازم جهت حل مشکلات و هموار نمودن مسیر برای استفاده از ظرفیت فروشگاه و کسبه در چرخه تولید و اشتغال در کشور است. در عین حال وظایف و اختیارات اتحادیه ها مطابق ماده 30 قانون نظام صنفی است که اَهم آنها بشرح زیر میباشد:

البته اتحادیه ها بیش از 15 مورد وظایف و خدمات دارند که بمنظور پرهیز از طولانی شدن این بحث، فقط به چند مورد از مهمترین این وظایف اشاره میکنم:

* ارائه پیشنهاد جهت تهیه، تنظیم یا تغییر ضوابط صدور پروانه کسب و انواع ‌پروانه‌ های لازم برای مشاغل، به اتاق اصناف شهرستانها.

* صدور پروانه کسب با دریافت تقاضا و مدارک متقاضیان با رعایت قوانین و‌ مقررات مربوط.

* ابطال پروانه کسب و تعطیل محل کسب طبق مقررات این قانون و اعلام آن به‌ کمیسیون نظارت و جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی که بدون پروانه کسب دایر ‌میشوند.

* وصول مالیات، عوارض و هزینه خدمات به نمایندگی از طرف وزارتخانه‌ ها،‌ شهرداریها و سازمانهای وابسته به دولت.

* هماهنگی با شهرداریها و شوراهای شهر بمنظور ایجاد شهرکهای صنفی و تمرکز ‌تدریجی کالاها و معاملات عمده فروشی در میادین و مراکز معین شهری متناسب با ‌احتیاجات شهر طبق مقررات و ضوابطی که به ‌تصویب کمیسیون نظارت برسد.

* ارائه پیشنهاد به منظور تعیین نرخ کالا و خدمات، حدود صنفی، تعداد‌ واحدهای صنفی مورد نیاز در هر سال جهت صدور پروانه کسب به اتاق اصناف شهرستان ‌جهت رسیدگی و تصویب کمیسیون نظارت.

سبزعلیپور تصریح کرد: اتحادیه ها بنوعی خانۀ کسبه و اعضاء خود محسوب میشوند و مسئولین و کارکنان اتحادیه ها وظیفه دارند تا با توجه به شرح وظایف تعریف شده، با رفتاری مناسب و درخور تحسین پاسخگوی اعضاء خود باشند و خدمات خود را با کیفیت قابل قبولی به کسبه و مراجعه کننده گان ارائه دهند.

اما طبق شنیده ها و مطالعات و بررسی های انجام شده، برخی از مسئولین اتحادیه ها نه تنها برای مراجعین و اعضاء خود ارزشی قائل نیستند بلکه اتحادیه را به امپراتوری خود مبدل نموده و هر کسی را به حضور نمی پذیرند!!

برخی از اتحادیه ها هم بقدری بی انضباط، بهم ریخته و شلخته هستند که آدم اصلاً رغبت نمیکند که وارد آنجا شود!!

وی افزود: جدای از موارد مطروحۀ فوق، مدتهاست که اخباری به گوش اینجانب میرسد که متأسفانه تعدادی از مدیران و پرسنل برخی از اتحادیه ها جهت انجام وظایف خود و پیگیری درخواست و مشکلات اعضاء و متقاضیان، از برخی از مراجعین و اعضاء خود جهت ارائه خدمات تعریف شده، علناً درخواست شیرینی و زیرمیزی میکنند و اگر کسی تمکین نکرده و خواستۀ حضرات را اجابت نکند، نه تنها کارش پیگیری نمیشود بلکه کارش با گره بزرگتری مواجه میشود!!

علیپور گفت: ابتدا بنده این اخبار و شنیده ها را باور نمیکردم اما وقتیکه خبرهای بیشتری از اینگونه تخلفات به گوشم رسید، از طرق مختلف موضوع را مورد بررسی و مطالعه قرار دادم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که غالب شنیده ها درست میباشد و برخی از مدیران و پرسنل اتحادیه ها از اعضاء خود درخواستهای نابجا دارند و مثلاً در تابستان از آنان کولر گازی درخواست میکنند و در زمستان وسیله دیگری و بعضاً کمبود لوازم و امکانات اتحادیه را بهانه میکنند و خواستار خرید وسایل مورد نیاز در ازاء ارائه خدماتی که انجام آنها بدون منت، وظیفه آقایان میباشد، هستند!!

البته در بعضی موارد وجه نقد نیز مطالبه و اخذ شده و میشود!!

وی اظهار داشت: اینگونه رفتارها و به زور از اعضاء چیزی را مطالبه کردن اصلاً کار درست و قابل تأییدی نیست و ادامه این روند، اصل اتحادیه ها را که خود باید بر تخلفات کسبه نظارت کنند را زیر سوال میبرد و دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود!!

در اینجا این سوال پیش می آید که نقش اتاق اصناف چیست و چرا مسئولین اتاق اصناف بر عملکرد اتحادیه ها نظارت نمی کنند؟

آیا مسئولین اتاقهای اصناف سراسر کشور تاکنون به خود زحمت داده و سری به اتحادیه ها زده اند تا از نزدیک ناظر بر کیفیت خدمات و شاهد اعمال و رفتار مدیران و پرسنل این تشکلها باشند و پای درد دل مراجعین هم بنشینند؟!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تأکید کرد: اگر اتاقهای اصناف از نقش نظارتی خود درست استفاده نکنند و از اهداف و شرح وظایف تعیین شده برای این دستگاه دور شوند، به مرور زمان به حال و روز اتاق بازرگانی دچار خواهند شد و همچون اتاق بازرگانی، خاصیت و جایگاه قابل احترام خود را از دست خواهند!! پس امیدوارم شاهد چنین روزی نباشیم و مسئولین محترم اتاقهای اصناف به سریعاً به مشکلات مطروحه رسیدگی تا دیگر شاهد چنین اعمال و برخوردهایی از جانب برخی از پرسنل اتحادیه ها نباشیم.

ضمناً ضروری میدانم تا این مورد را هم بیان کنم که برعکس برخی از اتحادیه های بی تعهد و شلخته و بی نظم، برخی از اتحادیه ها هم بقدری منظم و مرتب میباشند که بدون هیچ چشم داشت و منتی خدمات مطلوب خویش را به اعضاء خود ارائه میدهند که بر خود واجب میدانم تا از مسئولین و پرسنل این اتحادیه ها نیز تقدیر و تشکر نمایم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.