به گزارش بازرگانی پایگاه خبری ارز پرس، «اگر بهاندازه کافی فروش ندارید، به حد کافی خلاق نیستید.» این جمله از دیوید اگیلوی، اسطوره دنیای تبلیغات است. در دنیای مدرن امروز، فروش به عملی بسیار پیچیده و فراتر از گذشته تبدیل شده که نیازمند خلاقیت و ارائه راهکارهای جدید است. مردم امروزه به تعداد بیشماری محصول یا خدمت دسترسی دارند. افزایش چشمگیر فروشگاههای زنجیرهای در چند سال اخیر و بهوجودآمدن فروشگاههای آنلاین باعث رشد ناگهانی رقابت در دنیای کسبوکار شده است. بهعنوان یک فروشگاه زنجیرهای باید تمایزهای بسیاری با یک کسبوکار کوچک داشته باشید. در ادامه ما به معرفی ۵ راه مؤثر برای افزایش فروش پرداختهایم از شما دعوت میکنیم در ادامه همراه ما باشید.
۱. تست رایگان محصول؛ فروش با کمک اصل عمل متقابل
اصل عمل متقابل یا بدهبستان، یک تکنیک روانشناسی در فروش است که مستقیماً روی احساسات مشتری تأثیر میگذارد. در ابتدا، شما به مشتری ارزشی ارائه میکنید و در مقابل، مشتری احساس میکند که باید در ازای آن، لطفِ شما را جبران کند. اگر مشتری در مقابل کاری انجام ندهد، احساس بدی خواهد داشت. تحقیقاتی در این باره توسط دیوید استرومتز با بررسی میزان انعام پیشخدمت رستوران با ارائه آبنبات به مشتریان، هنگام تحویل صورتحساب انجام شده است. در ۲ بار آزمایش، نتایج افزایش ۱۸ و ۲۱ درصدی شانس پیشخدمت در دریافت انعام را نشان داده است.
برای برخی کسبوکارها ممکن است تست قبل از خرید امکانپذیر نباشد. برای نمونه در زمان خرید شماره مجازی ثابت، میتوان از خدمات دیگری مانند شارژ هدیه استفاده کرد. روشی که بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه برای فروش سیمکارت استفاده میکنند.
۲. بازاریابی پیامکی؛ بهترین روش اطلاع رسانی
بهترین و ارزشمندترین محصولات هم نیاز به معرفی دارند. مشتری باید از وجود محصول شما مطلع باشد تا برای خرید اقدام کند. فرض کنید شما یک جشنواره بزرگ تخفیف برگزار کردهاید. زمانی که مشتری اطلاعی از جشنواره شما ندارد، تأثیر کمی روی فروش میگذارد. ارسال پیام کوتاه، بهترین روش اطلاعرسانی به مشتریان است.
خرید شماره اختصاصی و ارسال پیامک به تعداد مناسب و نه آنقدر که مشتری را خسته کند، به افزایش فروش منجر میشود. استفاده از شمارههای غیراختصاصی نیز میتواند مفید باشد؛ اما ممکن است کسبوکار دیگری را همان شماره اقدام به ارسال تعداد زیادی پیامک کند و مشتری دیگر به آن شماره اهمیت ندهد.
۳. تخفیف و جشنواره فروش؛ جذب مشتری بیشتر
در دستهبندی انواع مشتریان، دسته تخفیف دوست ارزش و اهمیت محصول شما را میدانند؛ اما حاضر نیستند با قیمت فعلی آن را بخرند. برگزاری کمپین و جشنواره فروش این دسته از مشتریان را به سمت خرید جذب میکند. جشنواره فروش و تخفیف، شانس بازاریابی دهانبهدهان را افزایش میدهد. در بازاریابی دهان به دهان، مشتری، شما را به دیگران معرفی میکند و تأثیر مستقیمی بر افزایش میزان فروش شما دارد. جشنواره تابستانه، تخفیف در مناسبهای خاص مانند سال نو یا شب یلدا نمونهای از برگزاری جشنواره فروش است.
البته همیشه تخفیف، کمشدن قیمت نیست. فرض کنید شما میخواهید برای افزایش فروش کسبوکارتان یک شماره پیامکی اختصاصی خریداری کنید. دو پنل مختلف را باهم مقایسه میکنید. قیمت و امکاناتی که هر دو به شما ارائه میدهند تقریباً یکسان است؛ اما مجموعه دوم در کنار خرید به شما مجموعهای از نمونه متن پیامک تبلیغاتی تأثیرگذار هدیه میدهد که به شما میکند بهترین نتیجه را از بازاریابی پیامکی کسب کنید. شما از کدام یک خرید میکنید؟
منبع :
مهر