علت درد زانوی چپ؛ یک عارضه خطرناک یا یک درد ساده؟

به گزارش بازرگانی پایگاه خبری ارز پرس، علت درد زانوی چپ همان عللی است که به طور کلی منجر به بروز زانو درد می‌شوند؛ این علت‌ها به دو دسته بیماری‌های زمینه‌ای مثل آرتروز، عفونت و انواع آسیب دیدگی زانو مثل آسیب کشکک، رباط‌ها و غضروف زانو است. روش‌های درمان درد زانوی چپ نیز بسته به علت بوجود آورنده آن در دو دسته درمان‌های خانگی و کم تهاجمی و درمان‌های تهاجمی جای می‌گیرند.

زانو درد که این روزها بسیاری از افراد صرف نظر از سن و جنسیت به آن مبتلا می‌شوند علل مختلفی دارد؛ به عنوان مثال داشتن اضافه وزن، آرتروز و یا انواع آسیب دیدگی‌های زانو که در تصادفات و یا انجام فعالیت‌های روزانه ممکن است ایجاد شود ممکن است عامل بروز زانو درد باشد. این موضوع اگرچه می‌تواند ذهن فرد را درگیر کند اما درصورتیکه یک زانوی بیمار درگیر باشد ممکن است فرد را بیشتر نگران کند. درواقع به باور عموم، علت درد زانوی چپ یا راست ممکن است فرد را مشکوک به تومور کند. به همین دلیل تصمیم داریم در مورد علل مختلف درد زانوی چپ و همچنین درمان درد زانوی چپ صحبت کنیم.

علت درد زانوی چپ

لازم است در همین ابتدا بدانید که علت درد زانوی چپ با زانوی راست متفاوت نیست. درواقع نمی‌توان هیچ بیماری را ذکر کرد که به طور اختصاصی منجر به ایجاد درد در یک زانو شود. در ادامه لیستی از انواع بیماری‌هایی که منجر به بروز زانو درد می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

آرتریت زانو: آرتریت زانو که با تخریب و التهاب مفاصل همراه است به دلیل آسیب غضروفی، خار استخوانی، التهاب و بی ثباتی مفصل زانو سبب زانو درد می‌شود.

کیست بیکر: اگر در اثر بیماری یا ضربه زانو حجم مایع مفصلی افزایش پیدا کند مایع اضافی به پشت زانو نشت می‌کند و باعث ایجاد کیستی در پشت زانو می‌شود. حال اگر آسیبی به زانوی چپ وارد شود کیست بیکر احتمالاً علت درد زانوی چپ است.

ازگود اشلاتر: بیماری ازگود اشلاتر در صفحات رشد نوجوانان و ناشی از قرار گرفتن در سن رشد ایجاد می‌شود.

عفونت: عفونت زانو ناشی از سرایت عفونت از سایر نقاط بدن است که علاوه بر زانو درد با تب و لرز نیز همراه است. عفونت نیز می‌تواند تنها یک زانو یا هر دو زانو را درگیر کند.

انواع آسیب دیدگی زانو

بورسیت زانو: استفاده بیش از حد زانو سبب می‌شود کیسه‌های پر از مایع که بین استخوان و تاندون‌های اصلی زانو قرار دارند و به کاهش اصطکاک کمک می‌کنند دچار التهاب و درد شوند.

تاندونیت: تاندون‌ها منجر به اتصال عضله به استخوان می‌شود. تاندون‌ها دارای غلاف هستند. حال در صورت وارد شدن فشار بیش از حد و یا در صورت ابتلاء به بیماری‌های مزمن مثل دیابت، آرتریت و روماتیسم ممکن است غلاف تاندون ملتهب شود و درد زیادی ایجاد شود.

آسیب دیدگی کشکک زانو: شکستگی و یا جا به جایی کشکک زانو باعث ایجاد درد بسیار شدید و ناتوان کننده در زانو می‌شود.

سندروم باند ایلیوتیبیال (زانوی دونده): در بخش جانبی زانو نوار ضخیمی قرار دارد که از مفصل ران تا زانو ادامه دارد. در اثر انجام حرکات مکرر زانو به این بافت فشار وارد شده و درد و التهاب شدیدی در فرد ایجاد می‌شود. البته سندروم باند ایلیوتیبیال معمولاً با استراحت تسکین می‌یابد.

سندروم پاتلوفمورال: پشت کشکک زانو یک لایه غضروفی وجود دارد. در صورت دویدن و پرش مکرر به این غضروف آسیب وارد می‌شود که به آن سندروم پاتلوفمورال گفته می‌شود.

پارگی رابط‌ها (لیگامان): پارگی لیگامان ها که باعث اتصال استخوان به استخوان می‌شوند منجر به ایجاد خونریزی در داخل زانو، تورم و بی ثباتی زانو می‌شوند. پارگی MCL و ACL از رایج‌ترین انواع پارگی لیگامان های زانو است. علاوه بر پارگی آسیب دیدگی لیگامان ها نیز می‌تواند درد خفیف تا متوسطی را ایجاد کند، که معمولاً بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد.

پارگی مینیسک: مینیسک زانو که دو قطعه شبیه حرف C انگلیسی است معمولاً در هنگام انجام ورزش‌های پربرخورد و در حین تغییر جهت ناگهانی دچار پارگی می‌شود. پارگی مینیسک بسته به اینکه در مینیسک داخلی یا خارجی دچار پارگی شده باشید درد در داخل و یا بیرون زانو خواهید داشت.

درمان درد زانوی چپ

مدیریت تحرک

در روز اول و دوم پس از آسیب دیدگی نباید به زانو فشار بیش از حد وارد کنید. اما در کنار آن از بی حرکت کردن کامل زانو نیز خودداری کنید. درواقع هر ساعت حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه پای خود را حرکت دهید. پس از سپری شدن روزهای اول و در صورتیکه آسیب دیدگی جدی نبود، سعی کنید از پای خود بیشتر استفاده کنید. با این حال در هنگام بالا رفتن از پله در ابتدا پای سالم را جلو بگذارید و از نرده‌ها کمک بگیرید.

مدیریت وزن

وزن بالا یکی از مهم‌ترین علت درد زانوی چپ است. به همین دلیل اگر از قبل زانو درد داشته باشید، وزن بالا منجر به تشدید شرایط می‌شود. از این رو کاهش وزن اندک نیز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد هر کیلوگرم اضافه وزن می‌تواند فشاری معادل ۳ کیلوگرم به زانوها وارد کند.

اضافه وزن یکی از مهم ترین علت های درد زانوی چپ است.

مصرف مسکن

برای درمان درد زانوی چپ در مرحله اول از استامینوفن استفاده کنید. در صورت عدم مشاهده بهبود می‌توان انواع داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن که هم درد را تسکین می‌دهد و هم منجر به کاهش التهاب می‌شود استفاده کنید. علاوه بر مصرف خوراکی مسکن‌ها، امکان استفاده از مسکن‌ها به صورت موضعی نیز وجود دارد.

درمان کلینیکی درد زانوی چپ

داروهای مسکن بسیار قوی

اگر درد بیمار بسیار شدید باشد، پزشک ممکن است به سرعت از درمان‌های دارویی بسیار قوی استفاده کند. مسکن‌های اپیوئیدی که حاوی مواد مخدر هستند در درمان انواع درد مفصلی بسیار شدید کاربرد دارند. البته در مصرف این دسته از داروها به دلیل بالا بودن ریسک وابستگی دارویی طول مدت مصرف بسیار کوتاه است.

داروهای مسکن قوی یکی از روشهای درمان تهاجمی درد زانوی چپ است.

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی زانو روشی مبتنی بر حرکت است؛ که فیزیوتراپ در آن با کمک مجموعه‌ای از حرکات فیزیکی و یا دستگاه‌های مختلف ساطع کننده امواج الکتریکی، مادون قرمز و نور لیزر سبب افزایش خونرسانی و تحریک بافت آسیب دیده می‌شود. به این ترتیب روند ترمیم آسیب دیدگی زانو به شدت افزایش می‌یابد. در کنار تمرینات حرکتی استفاده از چسب کشکک زانو، زانوبند و تجهیزات کمک حرکتی با کاهش فشار بر زانو سرعت ترمیم بافت‌ها را افزایش می‌دهد.

درمان‌های تزریق زانو

تزریق کورتیکواستروئیدها: تزریق کورتیکواستروئیدها شامل تزریق یک داروی مسکن قوی به فضای زانو است. در این روش درد و التهاب زانوی بیمار به شکل موقتی تسکین می‌یابد. کورتیکواستروئیدها با سرکوب سیستم ایمنی منجر به رفع التهاب می‌شوند.

تزریق هیالورونیک اسید: تزریق هیالورونیک اسید یا همان تزریق ژل به زانو به دلیل دارا بودن خواص مشابه مایع روان کننده مفصلی (مایع سینوویال) سبب بهبود حرکت زانو می‌شود.

تزریق پی آر پی (PRP): پی آر پی زانو با تزریق پلاسمای خون بیمار در بافت آسیب دیده زانو همراه است. از آنجایی که پلاسمای خون حاوی مقادیر بالایی از پلاکت، پروتئین و آب است سرعت ترمیم بافت‌های آسیب دیده را افزایش می‌دهد.

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یا همان جراحی آرتروسکوپی زانو آخرین مرحله از درمان زانو درد است که معمولاً در کمتر از ۵ درصد مواقع تجویز می‌شود. طی این عمل بخشی از مفصل و یا تمام آن با ایمپلنت‌های پلاستیکی یا فلزی تعویض می‌شوند. پس از جراحی تعویض مفصل زانو مراقبت‌ها و ملاحظات خاصی باید انجام شود.

برگرفته از طب لاین شاپ ( https://teblineshop.com/)

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و پایگاه خبری ارز پرس در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : مهر
برچسب ها :

زانوی عارضه خطرناک

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.