تحلیلگر سابق سیا: موضع آمریکا درباره جنگ غزه شرم‌آور است

تحلیلگر سابق سیا می‌گوید تناقض آمریکا در قبال جنگ غزه واقعا قابل هضم نیست و موضوعی شرم‌آور است.

به گزارش ارز پرس، «رِی مک گاورن» تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید نخبگان سیاسی و نظامی در آمریکا نمی‌توانند باور کنند کشورشان به گروهی نظیر انصارالله یمن ببازد و از آن متحمل ضربات راهبردی و سنگینی شود؛ هرچند که این قبیل شکست‌ها در تاریخ آمریکا مسبوق به سابقه هستند.

او در گفت‌وگو با «پرس‌ تی‌وی» ادامه داد: «در دوران جنگ ویتنام نیز شاهد بودیم که مدام مقام‌های آمریکایی تاکید داشتند که محال است آمریکا، جنگ را به ویتنامی‌ها ببازد. با این حال، در نهایت این شکست برای آمریکا محقق شد و به نظر می‌رسد که نخبگان سیاسی-نظامی آمریکایی اکنون نیز باید چشم‌های خود را باز کنند و واقعیت‌ها را در مورد معادله یمن ببینند». 

تحلیلگر سابق همچنین گفت: «یمنی‌ها بیش از هشت سال تحت شدیدترین بمباران‌های ائتلاف سعودی و همراهی آمریکا با این مسئله بوده‌اند اما در نهایت یپروز شدند. به نظر من نهادهای قانونگذاری آمریکا و به طور خاص کنگره که در نتیجه فعالیت‌های لابی‌های اسرائیلی تا حد زیادی فاسد شده اند، بایستی در رویکردهای خود تجدیدنظر کنند و واقعیت های جنگ علیه یمن را ببینند».

مک گاورن به طور خاص به این مسئله اشاره کرد که میان مواضع اعلامی و اِعمالی آمریکا در رابطه با معادلات منطقه غرب آسیا تفاوت‌های زیادی وجود دارد. آمریکا در ظاهر ژست قدرت می‌گیرد اما می‌بینیم که مثلا در بحبوحه تحرکات محور مقاومت در منطقه دست به دامان چین می شود که اگر می‌تواند با ایران رایزنی کند تا از دامنه فشارها در سطح منطقه بکاهد و از نفوذ خود بر حوثی‌های یمنی (انصارالله) استفاده کند تا آن‌ها از شدت حملات خود در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب بکاهند.

این تحلیلگر افزود: «البته که در ارائه ژست قدرت سیاستمداران آمریکایی و دولت این کشور، جریان‌های رسانه‌ای آمریکایی و چهره‌های رسانه‌ای نظیر توماس فریدمن، تحلیلگر نیویورک تایمز نیز کنشگری ویژه‌ای را برعهده دارند و روایت‌های مطلوب واشنگتن را تبلیغ و ترویج می‌کنند». 

 مک گاورن تصریح کرد موضع آمریکا در مورد جنگ غزه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی عجیب است. از یک سو آمریکایی‌ها نسبت به کشتار گسترده مردم فلسطین ابراز نگرانی می‌کنند و تاکید دارند که بایستی چارچوب‌هایی ارائه شود که در قالب آن غیرنظامیان فلسطینی در غزه آسیب نبینند اما در عین حال، آمریکا در عمل از اسرائیل حمایت نظامی و تسلیحاتی می‌کند و حتی کمک‌های خود به «آژانس امداد و کاریابی ملل متحد برای فلسطینی‌ها» موسوم به «آنروا» را قطع می‌کند؛ سازمانی که برای مردم غزه آب و غذا و دیگر نیازهای اولیه زندگی را تامین می‌کند. 

او ادامه داد: «این تناقض واقعا قابل هضم نیست و موضوعی حقیقتا شرم‌آور است. اکنون با حمایت‌های واشنگتن حتی آن دسته از فلسطینی‌هایی که زیر خروارها آوار هستند، امکان رها شدن از این وضعیت را ندارند و هزاران فلسطینی با بحران گرسنگی و قحطی و بیماری‌های واگیردار مواجه هستند. مسائلی از این دست همه و همه این گزاره که آمریکا همدست اسرائیل در جنگ غزه است را تایید می‌کنند؛ همدستی که چالش‌های جدی را برای آمریکا در ابعاد مختلف ایجاد کرده‌ است». 

مک گاورن خاطرنشان کرد تحرکات یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب در کنار اقدام اخیر دیوان بین المللی دادگستری در صدور حکم موقت علیه رژیم صهیونیستی و اقدامات مرتبط با نسل‌کشی آن در نوار غزه، همه و همه حامل این پیام راهبردی هستند که «اجرای عدالت علیه اسرائیل و آمریکا، راه و مسیر درستی را طی می‌کند».

 این تحلیلگر در پایان گفت: «آمریکا باید تامین نیازهای تسلیحاتی و همچنین ارائه حمایت‌های سیاسی به رژیم اسرائیل را هرچه سریع‌تر متوقف کند. کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین باید هر چه سریع‌تر برای آن‌ها ارسال و این روند تسهیل شود. آمریکا و انگلیس اگر واقعا به نظام بین‌المللِ قانون محور ادعاییِ خود باور دارند بایستی هر چه سریع‌تر جنگ غزه را متوقف کرده و روند اعطای کمک‌ها به مردم این منطقه را هموار کنند». 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.