موافقت مخالفان سوری با مشارکت در دور جدید کمیته تدوین قانون اساسی

هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری اعلام کرد که در نشست جدید کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو مشارکت خواهد کرد.

به گزارش ارز پرس، هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری پس از برگزاری نشستی در استانبول ترکیه اعلام کرد که در پاسخ به دعوت «گی‌یر پدرسن» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با مشارکت در دور نهم نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی سوریه موافقت کرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، هیئت مخالفان سوری بر آمادگی خود برای اقدام مثبت و سازنده به منظور تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه، به نتیجه رسیدن تلاش‌های فرستاده سازمان ملل برای پیشبرد روند سیاسی در این کشور با اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کرد.

دور نهم نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه قرار است که از ۲۲ تا ۲۶ آوریل (سوم تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳) در ژنو برگزار شود.

کمیته قانون اساسی در سال ۲۰۱۹ متشکل از هیئتی با ۱۵۰ عضو که ۵۰ عضو نماینده نظام، ۵۰ عضو نماینده مخالفان و ۵۰ تن از جامعه مدنی هستند، تاسیس شد.

هشتمین دور نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه اواسط سال گذشته میلادی برگزار شد و در نهایت پدرسن اعلام کرد که این دور از نشست‌ها دستاورد اندک و ناکافی داشت.

مخالفان سوری بر تدوین قانون اساسی جدیدی پافشاری دارد که از اختیارات رئیس جمهور سوریه کاسته و مسؤولانی را برای کنترل ارتش و دستگاه‌های امنیتی سوریه تعیین می‌کند در حالی که دولت و پارلمان هیچ اختیاری در این زمینه نخواهند داشت.

قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ صادر شد و بر بیانیه ژنو یک صادر شده در اواسط سال ۲۰۱۲ مبتنی است، بستر اصلی آغاز روند انتقال سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه است و بر تشکیل یک هیئت حاکمه معتبر، فراگیر و به دور از فرقه‌گرایی و تصویب روند تدوین قانون اساسی جدید سوریه ظرف شش ماه تاکید دارد، همچنین در این قطعنامه بار دیگر بر حمایت شورای امنیت از برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف بر اساس قانون اساسی جدید ظرف ۱۸ ماه و با نظارت سازمان ملل تاکید شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.