هزینه‌کردهای توسعه‌ای درآمدهای مالیاتی در کشور در دولت سیزدهم 

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ارز پرس درباره نحوه هزینه کرد درآمدهای مالیاتی کشور گفت: مالیات یک منبع پایدار درآمدی است و با توجه به اینکه اداره امور کشور نیازمند هزینه‌های جاری، عمرانی و جاری است ما نیازمند اخذ مالیات هستیم و این مسئله فقط مختص به کشور ما نیست.

وی در ادامه بیان کرد: حتی اگر مالیات‌ها صرف اداره امور جاری کشور شود از محل منابع درآمدی دیگر باید در امور عمرانی و زیر ساختی کشور هزینه کرد. ولی اگر این مالیات‌ها نباشد اداره امور کشور با مشکل رو به رو می‌شود.

محبی نجم آبادی خاطرنشان کرد: درآمدهای مالیاتی صرف عمران و آبادانی کشور می‌شود و اگر این درآمدها حذف شود قطعاً اثرات سوئی بر اداره امور کشور خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه برنامه و محاسبات مجلس افزود: اساساً مالیات یک منبع درآمدی با اهمیت برای تمام دولت‌ها است و اگر برآمده از تولید باشد و درست اخذ بشود و از سود تولید کننده اخذ شود و تولید کننده را دچار مشکل نکند و در مضیغه و تنگنا قرار ندهد بسیار می‌تواند باعث رشد شاخص‌های اقتصادی کشور از جمله کنترل تورم شود.

منتخب مجلس دوازدهم توضیح داد: تنها راه کشور برای رهایی از تورم، تورم بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه است که می‌تواند هزینه‌های جاری و هزینه‌های حقوق و دستمزد کشور را پوشش دهد و سایر منابع مثل منابع نفتی را به این وسیله می‌توانیم در حوزه زیر ساخت‌ها و مسائل عمرانی کشور هزینه کرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مالیات بر ارزش افزوده در حوزه آبادانی شهرها و شهرداری‌ها و عمران هزینه می‌شود ادامه داد: یک درصد از منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در حوزه تأمین حقوق بازنشستگان هزینه می‌شود و یک درصد از آن هم در حوزه سلامت هزینه می‌شود و چهار درصد آن نیز مستقیماً برای توسعه شهری شهرهای مختلف کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد

محبی نجم آبادی افزود: کشور ما زمانی نجات پیدا می‌کند و شاخص‌های اقتصادی بهبود پیدا خواهد کرد که تولید به مرحله‌ای برسد که مالیات حاصل از تولید بتواند منابع پایدار درآمدی کشور را تأمین کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اخذ مالیات در واقع در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و اخذ مالیات از دانه درشت‌ها و فراریان مالیاتی به نفع گروه‌های ضعیف جامعه است. مالیات باید از ثروتمندان اخذ شود و قلل رفیعی از ثروت که برای عده‌ای در تلاطمات اقتصادی و تورم‌های اقتصادی به وجود می‌آید به این وسیله از بین برود.

وی افزود: مالیات می‌تواند قلل ثروت را شناسایی کند و به دره‌های ژرفی که در جامعه به وجود می‌آید، درآمد حاصل از مالیات را واریز کند. مالیات در واقع نقش تنظیم کننده نیز دارد و می‌تواند موجب ایجاد عدالت اجتماعی هم بشود زیرا مالیات در واقع اخذ وجه از طبقات ثروتمند به نفع ضعیفان است.

محبی نجم آبادی ادامه داد: مالیات می‌تواند مشکلات تورمی را حل کند و این اقتصاد یک اقتصاد بدون تلاطم و با ثبات است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.