گوترش: اسراییل باید به حکم دادگاه لاهه احترام بگذارد

دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگویی با اشاره به این که سطح تلفات و ویرانی‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه بی‌سابقه است، تاکید کرد که احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است و تل‌آویو باید به آن احترام بگذارد.

به  گزارش ارز پرس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل سطح ویرانی‌ها در نوار غزه را «بی‌سابقه» خوانده و از رژیم صهیونیستی خواست که به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری احترام بگذارد.

حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه با هدف ادعایی «نابودی حماس» بیش از هفت ماه است که ادامه دارد و اکثر قربانیان آن غیرنظامیان بوده‌اند. نزدیک به ۳۶ هزار تن از مردم غزه بر اثر این حملات به شهادت رسیده‌اند و اکثر شهدا زنان و کودکان هستند. همچنین ۸۵ درصد از جمعیت غزه در شرایطی آواره شده‌اند که این شهر در محاصره انسانی قرار دارد و ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی آن از بین رفته است. تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای رسیدن به توافق آتش‌بس میان طرفین ادامه دارد.

حمله یکشنبه گذشته رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان رفح که واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به همراه داشت، منجر به شهادت حداقل ۴۵ فلسطینی شد که بیشترشان زنان و کودکان هستند. این حمله با وجود حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی انجام شده است که آن را از حمله به رفح منع می‌کرد؛ شهری که پناهگاه بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است. رژیم صهیونیستی در واکنش به حکم این دادگاه در مقام توجیه اقداماتش در رفح برآمد.

گوترش: اسراییل باید به حکم دادگاه لاهه احترام بگذارد
توزیع غذا در رفح برای آوارگان فلسطینی در جنوب غربی غزه، 9 ژانویه 2024

انتقال کمک‌های انسانی به غزه از طریق گذرگاه‌های مرزی مهم آن، به ویژه درجنوب این شهر، به دلیل تبدیل شدن مناطقی که در آن واقع‌شده‌اند به منطقه‌ای نظامی و بعضا، بسته شدن آن‌ها، از جمله گذرگاه مهم رفح، با مشکلاتی جدی روبه‌رو است که به گفته مقامات نهادهای حقوق بشری و امدادی، جمعیت غزه را بیش از پیش با خطر جدی قحطی و گرسنگی روبه‌رو ساخته است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که گوترش در گفت‌وگویی با شبکه ژاپنی ان‌اچ‌کی در این باره گفت: مشکل این است که این عملیات نظامی به گونه‌ای انجام شده است که شمار تلفات غیرنظامیان و ویرانی زیرساخت‌‎های غیرنظامی و مسکونی بی‌سابقه و در سطحی از ویرانی است که مطلقا، غیرقابل‌قبول است.

گوترش: اسراییل باید به حکم دادگاه لاهه احترام بگذارد
ویرانی‌های گسترده در جنگ غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی

دبیرکل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست که به احکام اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری احترام بگذارد که در آن به رژیم صهیونیستی دستور داده شده است حمله علیه رفح را متوقف کند.

گوترش گفت: ما در جهانی به سر می‌بریم که باید از پابرجا بودن قوانین بین‌المللی، قوانین بین‌المللی حقوق بشر و این که به احکام دادگاه‌های بین‌المللی احترام گذاشته می‌شود اطمینان بیابیم. این(حکم دادگاه) یک دیدگاه نیست. حکمی الزام‌آور است و اسراییل باید به این حکم عمل کند.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر «راهکار دو دولت» برای حل‌وفصل مناقشه رژیم صهیونیستی-فلسطین از جامعه بین‌المللی خواست که به منظور آزادسازی اسرا و پایان دادن به تلفات انسانی در این جنگ ورود کنند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.