اخراج خبرنگاران از عربستان قانونی پیگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، هر سال همزمان با برگزاری موسم حج، گروهی از خبرنگاران برخی از رسانه‌ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای بازتاب اخبار، وقایع و انعکاس فضای معنوی زائران، عازم سرزمین وحی می‌شوند اما امسال اتفاق نادری درباره گروه خبری خبرنگاران صدا و سیما رخ داد و اعلام شد که 6 نفر از خبرنگاران و مستندساز توسط عربستان به کشور بازگردانده شدند! 

طبق آنچه خبرگزاری صداو سیما اعلام کرده است، این گروه مستندساز سه شنبه هفته پیش در حال ضبط تلاوت قرآن کریم در مسجد النبی دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی و بدون اعلام دلیل به بازداشتگاه پلیس مرکزی مدینه منتقل شدند.

پلیس سعودی دو روز بعد دو خبرنگار شامل خبرنگار شبکه العالم و خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما را هنگام پیاده شدن از خودرو برای حضور در مراسم دعای کمیل در هتل محل اقامت زائران ایرانی بدون اینکه اقدامی انجام داده باشند، دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کرد. 

پلیس عربستان همان روز یک مستندساز رادیویی را نیز از هتل محل اقامت در مدینه احضار و بازداشت کرد. 

این افراد سرانجام دیشب بدون انجام اعمال حج از عربستان اخراج شدند. 

اخراج گروه رسانه‌ای بعثه ایران از عربستان سعودی در حالی اتفاق افتاد که پیگیری‌های پرحجم وزارت امور خارجه کشورمان و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و سفیر کشورمان در عربستان برای آزادی این افراد در جریان بود. 

پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام، اظهار کرد: همکاران بنده در قالب گروه رسانه‌ای بعثه جمهوری اسلامی ایران به حج اعزام شده و در حال انجام وظیفه عادی بودند که این اتفاق برایشان رخ داد.

وی با بیان اینکه آن‌ها در حال ضبط تلاوت قرآن کریم در مسجدالنبی بودند که بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شدند، افزود: ما هم از علت بازداشت آن‌ها و بازگرداندن آن‌ها به کشور بی‌اطلاع هستیم اما از همه مراجع رسمی کشور، وزارت امور خارجه، نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، سفیر کشورمان در عربستان، سازمان حج و زیارت و سایر دستگاه‌ها و مسئولانی که در طول این یک هفته که همکاران ما درگیر بودند پیگیر حل مشکل آنها بودند، تشکر می‌کنم.

جبلی با اشاره به اینکه طبیعتاً مراحل قانونی پیگیری این موضوع انجام خواهد شد، تصریح کرد: ما به همکارانمان دلیل وظیفه‌شناسی همکارانمان در انجام تکلیف حرفه‌ای که برعهده داشتند، بصیرتشان و به‌خاطر توفیقی که خدا برای زیارت قبر پیامبر(ص) قسمت آن‌ها کرد، افتخار می‌کنیم امیدواریم که توفیق انجام فریضه حج در سال‌های آینده برایشان فراهم شود.

وی همچنین گفت: همکاران ما هرسال به‌صورت قانونی به حج اعزام می‌شوند و فضای عمومی حج را برای مردم روایت می‌کنند اما بروز این اتفاق برای ما هم عجیب بود چراکه سال‌های گذشته شاهد این اتفاق نبودیم و هنوز هم از علت بروز آن مطلع نیستیم اما پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

به گزارش ارز پرس، اعضای این گروه شامل آقایان سید سلیم غفوری، شفیع شعله‌کار، سید مهدی مویدی، مهدی امیری، پوریا سلیمان‌زاده و علیرضا تابان شب گذشته با تصمیم دولت سعودی با یک پرواز غیر ایرانی به دوبی منتقل شدند و صبح امروز با یک پرواز ایرانی به تهران بازگشتند.

تاکنون تلاش برای دریافت توضیحات از مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت درباره این موضوع بی‌نتیجه بوده است. 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.