90 درصد عملیات ساخت مسکن در مناطق کم‌برخوردار است

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، آیین آغاز عملیات اجرایی 200هزار واحد مسکونی شهر تهران، با حضور محمد مخبر؛ مدیر قوه مجریه، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، سید مهدی هدایت؛ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، حمیدرضا صارمی؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران و همچنین جمعی از مسئولان کشوری و شهری برگزار شد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این مراسم با تسلیت شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان اظهار کرد: امیدوارم با جدیت مسیر این عزیزان را ادامه دهیم.

وی افزود: آیین عملیات اجرایی 200هزار واحد مسکن تقریبا نتیجه 18 ماه کار مداوم است. قرار بود هفتم فروردین‌ماه امسال این برنامه با 150 هزار واحد انجام شود که به تعویق افتاد و به 200هزار واحد رسید.

صارمی ادامه داد: در موضوع آئین عملیات اجرایی 200هزار واحد مسکن، این پروژه که در آن حضور داریم متعلق به وزارت راه و شهرسازی است، مداخله ما هزار هکتار و حدود 90 پروژه برای مسکن استطاعت پذیر است و جامعه هدف ما قشر متوسط به پایین جامعه است که کار صدور پروانه های آنها، مراحل کمیسیون ماده پنج و اقدامات شورای عالی آنها هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه و 1.3 میلیون خانوار در کشور تشکیل می‌شود، گفت: علت آن این است که بعد خانواده کاهش پیدا کرده است. در 65 درصد جمعیت تهران؛ بعد جمعیت خانواده 1،2 و 3 نفره است. دومین عامل موضوع ازدواج است. سالانه در کل کشور 500هزار ازدواج و در تهران 53 هزار ازدواج داریم. فشار تقاضا در موضوع مسکن هم از دولت قبل به دولت شهید رئیسی اضافه شد. تا قبل از دولت آقای روحانی به طور متوسط سالانه 97 هزار واحد ساخته می‌شد که در دولت آقای روحانی به حدود 60 هزار واحد تقلیل یافت. وزیر مسکن دولت وقت هم به عدم ساخت مسکن افتخار می‌کرد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: برخی می‌گویند اگر در تهران مسکن ساخته شود موجب جمعیت پذیری می‌شود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در سال 90 و 95 سهم مهاجرت در رشد جمعیت 37 درصد و سهم زاد و ولد 63 درصد بوده است. این آمار برای شهر تهران خیلی کمتر است. مهاجرت ما در حال حاضر بیشتر به اسلامشهر، شهر قدس، اندیشه و... است. جمعیت اسلامشهر در حال حاضر یک میلیون نفر است.

صارمی با تاکید بر اینکه سیاست شهردار تهران در مسکن مداخله تعریف شده با اقشار جامعه است، اظهار کرد: 90 درصد عملیات ساخت واحدهای مسکونی قرارگاه مسکن در محور جنوب انقلاب و مناطق کم‌برخوردار است. مطلب دیگر برای شهرداری تهران بررسی واحد مورد نیاز بود. در تهران کمبود یک میلیون واحد مسکن داریم. براساس ضریب استهلاک سالانه، تعداد واحد مسکونی موجود و ... در تهران تولید 150 هزار واحد مسکن سالانه ضرورت دارد.

معاون معماری شهرسازی شهرداری پایتخت ادامه داد: در تهران 261 پلاک ناپایدار داریم که در طرح تفصیلی مصوب تهران مشوق‌هایی داشته که تصویب کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته است. در سال 93 مشوق‌ها لغو شد. این یکی از مهمترین دلایل کاهش ساخت و ساز بود که با پیگیری شهردار تهران و... اصلاح شد.

وی افزود: در سال 1402 با استفاده از مشوق‌ها 3 درصد بافت فرسوده نوسازی شد و به قانون عمل شد. در تهران سال‌های سال انواع و اقسام اقدامات حمل‌ و نقلی صورت گرفت که به کاهش ترافیک منجر نشد، ضریب سفر تهران حدود 1‌.72 است و 2.5 برابر کشورهای پیشرفته است. در خردادماه 25 درصد ترافیک به دلیل مسائل آموزشی کاهش می‌یابد. سیاست ما در این دوره کاهش سفرها با ایجاد شهرک الگو است.

صارمی با بیان اینکه حدود 22 پروژه به ظرفیت 32 هزار واحد توسط سازمان نوسازی انجام می‌شود، ادامه داد: در محلات الگو سرانه‌های هفت‌گانه احداث خواهد شد. حدود 37 تفاهم نامه؛ 532 واحد با نهادهای مختلف منعقد شده که در حال اجراست. با گرانی مسکن بومی‌ها محله‌ها را ترک می‌کنند که این بسیار بد است. امیدواریم احداث 200هزار واحد مسکن به تعادل بازار مسکن کمک کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.