2عامل مصدومیت موتورسواران در تصادفات/کمبود1400 نیروی اورژانس

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، محمداسماعیل توکلی امروز در نشست خبری در سازمان اورژانس استان تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار ارز پرس مبنی بر این که «چند درصد از مصدومان تصادفات در محل حادثه جان خود را از دست می‌دهند؟» اظهار کرد: درباره آمار فوتی‌ها مسئولیت اعلام آمار با سازمان پزشکی قانونی است؛ با وجود این حجم زیادی از مأموریت‌های اورژانس تهران مربوط به حوادث است؛ در سال گذشته 1.2 میلیون مأموریت توسط اورژانس استان تهران انجام شده است و به طور میانگین 50 درصد ماموریت‌های اورژانس استان تهران مربوط به حوادث ترافیکی و غیرترافیکی است.

علت عمده تصادف و مصدومیت موتورسواران تهرانی

وی ادامه داد: حوادث ترافیکی بخش عمده‌ای از ماموریت‌های ما در استان تهران را تشکیل می‌دهد. یکی از چالش‌های ما در این زمینه، موتورسیکلت‌سواران هستند که افزایش تصادفات آنها منجر به افزایش خسارات وارده به نظام سلامت می‌شود. عمده علت صدمات واردشده به موتورسیکلت سواران نیز سرعت بالا و نداشتن کلاه ایمنی است و با رعایت سرعت مطمئنه و استفاده از کلاه ایمنی می‌توان از وقوع بسیاری از صدمات جلوگیری کرد.

آخرین خبرها از راه‌اندازی آمبولانس دوست‌دار کودک

توکلی در پاسخ به سؤال دیگر ارز پرس مبنی بر آخرین وضعیت راه‌اندازی "آمبولانس دوستدار کودک" بیان کرد: طرح آمبولانس دوستدار کودک تقریباً‌به مرحله پایانی رسیده و در حال بررسی هستیم که این آمبولانس‌ها را در کدام نقطه تهران مستقر کنیم. با توجه به اینکه کودکان از آمبولانس‌ها واهمه دارند مقرر شده در محیط آمبولانس‌های دوستدار کودک از ابزاری استفاده شود که کودکان مشکلی در زمینه جابجایی با آمبولانس نداشته باشند.

وجود 7 پایگاه اورژانس بانوان در تهران

رئیس سازمان اورژانس استان تهران در پاسخ به سؤال دیگر ارز پرس مبنی بر آخرین خبرها از پذیرش بانوان در رشته فوریت‌‌های پزشکی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما در دولت سیزدهم توسعه اورژانس بانوان بوده است و جذب نیروی خانم در رشته فوریت‌های پزشکی رشد چشمگیری داشته است؛ اکنون 7 پایگاه اورژانس بانوان داریم و امیدواریم تعداد پایگاه‌ها نیز افزایش یابد. اقداماتی نظیر تأمین آمبولانس برای افزایش خدمت‌رسانی بانوان در دست انجام است.

کمبود 400 پایگاه و 1400 نیروی اورژانس در استان تهران

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان کمبود آمبولانس و نیروی انسانی در اورژانس تهران گفت: در سال گذشته 4 هزار میلیارد ریال کسری بودجه داشتیم که بخشی از آن حل شد اما با توجه به این که بودجه‌ریزی بر مبنای واقعیت صورت نگرفته بخشی از این کمبودها همچنان پابرجاست. از سوی دیگر بخش عمده ناوگان اورژانس تهران بیش از 15 سال عمر دارد. در شانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت مصوب شد که به ازای هر 20 هزار نفر یک پایگاه اورژانس در نظر گرفته شود اما در استان تهران بیش از 400 پایگاه اورژانس کمبود داریم‌ به عبارت دیگر باید 715 پایگاه داشته باشیم اما 300 پایگاه داریم و از نظر تعداد کارشناسان اورژانس نیز با مشکل کمبود 1400 نیرو مواجه هستیم.

توکلی گفت: در عین حال متوسط ماموریت انجام شده توسط هر پایگاه 12 ماموریت است و میانگین زمان هر ماموریت نیز 90 دقیقه است و بنابراین همکاران زمان بسیار زیادی بر بالین بیماران هستند و شرایط کاری همکاران پویا، ناایمن و اضطراب‌آور است‌. فرسودگی شغلی بسیار بالاست و همه این موارد باعث کاهش کیفیت ارائه خدمات اورژانس می‌شود. امیدواریم این عقب‌ماندگی‌ها به زودی جبران شوند.

انجام بیشترین مأموریت‌های هوایی توسط اورژانس تهران

وی با بیان این که بزرگترین ناوگان هوایی اورژانس در تهران مستقر است، یادآور شد: بیشترین حجم ماموریت نیز در اورژانس هوایی استان تهران انجام می‌شود و اورژانس هوایی تهران پشتیبان همه حوادث کشور است‌؛ دو فروند هواپیمای بال ثابت ما شبانه‌روزی در حال انتقال اعضای پیوندی، مصدومین بدحال و ... در سراسر کشور هستند به طوری که ‌بالگردهای اورژانس تهران در یکسال گذشته 500 سورتی پرواز را داشته‌اند.

اورژانس به اتباع خارجی نیز خدمت ارائه می‌کند

رئیس سازمان اورژانس استان تهران با اشاره به این که اورژانس پیش‌بیمارستانی در همه جای کشور فارغ از نژاد و قومیت فعالیت می‌کند، بیان کرد:‌ اتباع نیز با سامانه 115 تماس حاصل و درخواست کمک می‌کنند و همکاران خدمات مطلوب را به آن‌ها ارائه می‌کنند.

وی با بیان این که بیشترین حجم تماس‌ها در کشور مربوط به تهران است و مردم روزانه بیش از 11 هزار تماس با اورژانس استان تهران برقرار می‌کنند، خاطرنشان کرد: مردم در شرق، جنوب و مرکز کلانشهر تهران بیشترین تماس را با اورژانس استان تهران دارند.

توکلی اضافه کرد: آمبولانس‌ها در طول هر هفته به طور میانگین حدود 10 مادر باردار را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند و عمده زایمان‌ها در داخل آمبولانس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.