گزارش مجلس| بازشماری آرای هیئت رئیسه و جنجال اعتبارنامه‌ها

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، جلسات اول مجلس دوازدهم این هفته برگزار و در روز افتتاحیه در هفتم خردادماه در ابتدا رئیس سنی جلسه مشخص شد که بر این اساس علا‌الدین بروجردی نماینده لارستان به عنوان رئیس و حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان به عنوان نایب رئیس و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی نیز به عنوان دبیران در جایگاه هیئت رئیسه مستقر شدند تا اداره جلسه را بر عهده بگیرند.

پس از آن آیاتی از کلام‌الله مجید و در ادامه پیام رهبر انقلاب برای منتخبان توسط حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر ایشان قرائت شد.

در ادامه جلسه نیز معاون اجرایی مجلس گزارش عملکرد مجلس یازدهم را برای منتخبان خواند و پس از آن نطق رئیس سنی مجلس ایراد شد و همچنین احمد وحیدی وزیر کشور گزارش فرایند انتخابات مجلس دوازدهم را قرائت کرد.

در بخش دیگری از این جلسه محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری سخنرانی کرد و دستورکار نهایی جلسه هم افتتاحیه، تشکیل شعب پانزده‌گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم بود.

پس از پایان جلسه نیز منتخبان برای تجدید میثاق با آرمان‌ها انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) به مرقد بنیان گذار انقلاب اسلامی رفتند.

* قالیباف رئیس شد

 دومین جلسه علنی مجلس دوازدهم نیز به ریاست علاءالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس آغاز شد که برگزاری انتخابات هیات رئیسه برای اجلاسیه اول در دستورکار قرار داشت.

در ابتدای این جلسه علاء‌الدین بروجردی در نطق پیش از دستور خود گفت: اکنون که با الطاف الهی مراسم باشکوه افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار شد، از طرف همه همکاران مراتب سپاس و قدردانی خویش را محضر شریف مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنم. بی‌شک رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشه راه چهار سال آینده مجلس را ترسیم کرده است و ما نمایندگان ملت بزرگ ایران همانطوری که با حضور در مرقد حضرت امام راحل با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی میثاق بستیم امروز نیز با مقام معظم رهبری عهد می‌بندیم که رهنمودهای ایشان را به عنوان یک دستور ولایی سرلوحه کار خود قرار دهیم.

در ادامه مجلس وارد دستورکار یعنی انتخاب هیئت رئیسه شد که محمدباقر قالیباف، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی به عنوان کاندیداهای ریاست دوازدهمین دوره مجلس در اجلاسیه اول معرفی شدند.

پس از رای گیری، قالیباف با 198 رای از مجموع 287 رای ماخوذه رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شد و ذوالنوری 60 رای و متکی 5 رای کسب کردند. آرای باطله نیز 24 رای بود.

پس از انتخاب رئیس نوبت انتخاب نواب بود که از بین نامزدها، پس از انجام رأی گیری حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس اول و علی نیکزاد به عنوان نایب رئیس دوم اولین اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

نمایندگان برای کرسی دبیری هیئت رئیسه نیز به آقایانمجتبی بخشی‌پور (اسلام‌آباد غرب و دالاهو) ، احمد نادری (تهران ، روح‌الله متفکر آزاد (تبریز ، مجتبی یوسفی (اهواز ، محمد رشیدی (کرمانشاه) و عباس پاپیزاده دزفول رأی دادند.

با رأی نمایندگان، همچنین غلامرضا نوری قزلجه بستان‌آباد ، علیرضا سلیمی تهران ، سیدجلیل میرمحمدی تفت و میبد به‌عنوان ناظران هیئت رئیسه مجلس دوازدهم انتخاب شدند.

در بخش دیگری از این جلسه، پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه اول مجلس دوازدهم، اعضای هیات رئیسه با حضور در مقابل جایگاه صحن علنی مجلس شورای اسلامی، سوگند یاد کردند.

در ادامه هم محمدباقر قالیباف هم در نخستین نطق خود به عنوان رئیس مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد، افزود: مهمترین مسأله‌ای که می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امیدآفرینی شود برنامه هفتم پیشرفت کشور است که میثاق ملی ما در مجلس در دولت شهید رئیسی است.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه ما این است که به سرعت مجلس آماده کار شود فلذا اعتبارنامه‌ها باید زودتر به تصویب برسد، خطاب به نمایندگان گفت: اکنون ما 2 راه پیش رو داریم اول اینکه مجلس روز پنجشنبه صحن علنی داشته باشد و اعتبارنامه نمایندگان بررسی شود یا اینکه هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد.

در نهایت نمایندگان مجلس نیز با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.

لازم به ذکر است که در این جلسه و در پی اعتراض یکی از نمایندگان کاندید نائب رئیسی به نتیجه شمارش آرا، جلسه بازشماری باحضور کاندیدای معترض، نماینده مرکز حراست و نماینده اداره کل هیئت رئیسه مجلس برگزار شد که با انجام بازشماری انجام شده تغییری در ترکیب رئیس، نواب و ناظران ایجاد نشد و فقط تعداد آرای آنها تغییر کرد و پس از بازشماری تنها یکی از دبیران تغییر کرد که بر اساس آن عباس پاپیزاده نماینده دزفول جایگزین اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد در ترکیب دبیران مجلس شد.

*جنجال بر سر اعتبارنامه‌ها

سومین جلسه مجلس نیز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که بررسی و تصویب اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم در دستورکار قرار داشت.

در ابتدای این جلسه رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در رفح گفت: دولت‌های جهان به ویژه دولت‌های اسلامی باید تعارفات و ملاحظات دیپلماتیک را کنار گذاشته و با تمام توان از حیثیت بشریت دفاع کنند.

 وی افزود: امروز چشم جهانیان به رفح است. آوارگان بی پناه که جز چادرهای پارچه‌ای مانع و دفاع دیگری ندارند توسط بی‌رحم‌ترین موجودات روی زمین یعنی جنایتکاران صهیونیست بمباران می‌شوند. تصاویر چادرهای آتش گرفته و کودکان سوخته در رفح قلب مردم جهان را به درد آورده است و تحمل آنان را به پایان رسانده است.

پس از آن مجلس وارد تنها دستورکار این جلسه یعنی بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم شد که در این باره جنجالی در مجلس درخصوص اعتبارنامه تاجگردون به وجود آمد که خلاصه آن را اینجا بخوانید.

در نهایت پس از تذکر چند نماینده درباره شیوه بررسی اعتبارنامه‌ها و پاسخ قالیباف به تذکرات، در نهایت اعتبارنامه همه منتخبان مجلس دوازدهم تایید و تصویب شد.

در پایان جلسه نیز عباس پاپی‌زاده که با بازشماری آرای هیئت رئیسه به عنوان دبیر هیئت رئیسه مجلس انتخاب شده بود در جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفت و سوگند یاد کرد.

انتهای‌ پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.