مسابقه‌ برنامه‌سازی دانشجویی منطقه ای غرب آسیا برگزار شد

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف امروز و دیروز، یکی از هیجان انگیز‌ترین آخر هفته‌های خود را تجربه می‌کند، دانشگاه صنعتی شریف امسال نیز به روال بیست و سه سال گذشته در کنار میزبانی این مسابقات، مراحل تدوین و اجرای مسابقات را هم توسط کمیته علمی خود عهده دار شده است و البته این بار حمایت و همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را هم در کنار خود دارد. این مسابقات در چارچوب چهل و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی (ICPC) و با هدف ارتقاء توانمندی‌های فنی، تقویت مهارت‌های حل مسأله، حل مسائل دنیای واقعی، ایجاد و تقویت مهارت‌های تیمی، جذب استعداد‌های جوان و ترویج مهندسی و علوم رایانه و... برگزار می‌شود.

روز گذشته( 10 خردادماه) دانشجویان از 70 دانشگاه کشور برای شرکت در این مسابقات پذیرش شدند و همه روز را به تست، آزمایش و کسب آمادگی برای شرکت در مسابقه صبح جمعه؛ یعنی امروز 11 خردادماه، سپری کردند.

همچنین، ‌امیر نجفی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، محقق دانشگاه MIT آمریکا و دارنده مدال المپیاد جهانی، در رابطه با یادگیری ماشینی، اهمیت بهینه‌سازی در مدل‌های آموزش و آخرین تحقیقات‌اش در یادگیری ماشین را با دانشجویان به اشتراک گذاشت.

قرار است جوائز این مسابقات در سه بخش به برگزیدگان ارائه شود؛ بخش اول، به چهار تیم اول، مدال طلا، چهار تیم دوم مدال نقره و چهار تیم سوم: مدال برنز دریافت خواهند کرد.

در بخش دوم، سه تیم اول (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم) هر تیم 10 میلیون تومان، سه تیم دوم (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم) هر تیم شش میلیون تومان، شش تیم سوم (از هر دانشگاه حداکثر دو تیم) هر تیم سه میلیون تومان کسب خواهند کرد و نهایتاً در بخش سوم که جایزه سریع‌ترین حل مسائل عنوان دارد به حل هر مسأله یک میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. همچنین به دانشگاه‌های اول تا سوم کاپ مسابقه هم اهدا خواهد شد.

اما آن چیزی که شاید این تیم‌ها بیش از هر چیزی از شرکت در این مسابقات دنبال می‌کنند، راهیابی به چهل و هشتمین مسابقه جهانی برنامه‌سازی دانشجویی است که مهرماه سال جاری در کشور قزاقستان برگزار می‌شود و این شانس از آن تیمی خواهد بود که رتبه برتر این مسابقات ( مسابقه بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی منطقه‌ای غرب آسیا) را از آن خود کند.

نکته قابل تاملی که نباید از ذکر آن گذشت برگزاری دوره‌های آموزشی برنامه‌سازی مقدماتی و برنامه‌سازی پیشرفته توسط اساتید و دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف است که فروردین و اردیبهشت ماه امسال و با تخفیفی 95 درصدی برگزار شد تا طی آن مهارت و توانمندی‌های دانشجویان افزایش یافته و برای شرکت در این مسابقات آمادگی بیشتری پیدا کنند و دانشجویانی که از این دوره‌ها، موفق بیرون آمدند، گواهی رسمی از دانشگاه شریف دریافت کردند.

چیستی برنامه‌نویسی رقابتی، تاریخچه و مسابقات مهم برنامه‌سازی، فواید برنامه‌نویسی رقابتی، آشنایی با سبک سؤال‌های مسابقات برنامه‌سازی، آشنایی با داده ساختار‌ها، پردازش رشته‌ها، تکنیک‌های خواندن ورودی، ساختاریابی در متن، جستجوی سریع، جستجوی دودویی، درخت بازه، الگوریتم‌های پایه گراف و..... از محتوا‌هایی بود که در این دوره‌های آموزشی ارائه شد.

بی تردید، فناوری اطلاعات طی دو دهه اخیر نقش کلیدی در توسعه جوامع داشته و امروز به مثابه یکی از موتور‌های اصلی اقتصادی جوامع محل توجه آن‌ها قرار گرفته است چراکه این جنس از فناوری، تأثیرات عمیقی را بر رقابت‌های اقتصادی، اشتغال، نوآوری و توسعه اقتصادی دارد.

اما، این دایره تأثیر‌گذاری به همین جا محدودنشده وهوش مصنوعی در سال‌های اخیر، در سطح جهانی هم مورد اقبال فراوان محیط‌های صنعتی و دانشگاهی قرار گرفته و کشور‌ها هر یک می‌کوشند تا با توسعه و گسترش هوش مصنوعی سهم بیشتری از این بازار بزرگ و روبه‌رشد را از آن خود کنند.

در این بین برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی یکی از ابزار‌های مؤثر در مسیر گسترش و ارتقای توان کشور‌ها در زمینه فناوری اطلاعات و هوش‌مصنوعی محسوب می‌شود. از این رو، دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال و معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی رایان در حوزه هوش مصنوعی و برنامه‌سازی کوشیده تا سهمی را در ارتقای توان کشور در هوش مصنوعی رقم بزند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.