گالانت درد است یا درمان؟

نیویورک‌تایمز نوشته است: حامیان گالانت او را به چشم گزینه‌ای برای مقابله با نتانیاهو می‌بینند اما رای دیوان کیفری بین‌المللی ثابت کرد مراجع حقوقی بین‌المللی او را به عنوان یک بازیگر اصلی در سیاست‌های این رژیم می‌شناسند.

به گزارش ارز پرس، نیویورک‌تایمز در بررسی پایان قدرت «بنیامین نتانیاهو» و جایگاه وزیر جنگش که گرچه کارنامه سیاه جنگ غزه را دارد اما به دلیل مخالفت‌های اخیرش با نتانیاهو تا حدودی به چهره‌ای کمتر منفورتر در این رژیم تبدیل شده، نوشته است: ماه گذشته، «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با انتقاد علنی از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم جلب‌ توجه فراوانی کرد. او گفت نتانیاهو با اشغال غزه هزینه‌های فراوانی را به این رژیم تحمیل کرده و از او خواست تا از ریختن بی‌دلیل خون‌های بیشتر خودداری کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: این اظهارات گالانت مهم بود، زیرا او عضوی از کابینه‌ای است که به وفاداری به نتانیاهو شهرت دارد. با این حال، این اولین باری نبود که گالانت چنین سخنانی را مطرح می‌کرد.

در مارس ۲۰۲۳، او برجسته‌ترین عضو ائتلاف حاکم بود که با تلاش‌های نتانیاهو برای تضعیف قوه قضائیه مخالفت کرد و آن را برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مخرب دانست. وقتی نتانیاهو سعی کرد او را برای این مخالفت اخراج کند، اعتراضات گسترده‌ای به راه افتاد و گالانت به نمادی از مقاومت در برابر تلاش نتانیاهو برای تصاحب قدرت تبدیل شد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است: اسرائیل در لحظات سرنوشت‌سازی قرار دارد و نقش گالانت می‌تواند محوری باشد. سوال این است که آیا او نماینده یک سیاست جایگزین است که می‌تواند اسرائیل را از انزوای بیشتر نجات دهد، یا خود بخشی از وضع موجود است که با سیاست‌هایش تل‌آویو را منزوی‌تر از قبل خواهد کرد.

حامیان گالانت او را به چشم گزینه‌ای برای مقابله با نتانیاهو دیده و امیدوارند او سایر اعضای ائتلاف را هم به اقدام علیه نخست‌وزیر ترغیب کند. آنها امیدوارند گالانت در برابر خواسته‌های صهیونیست‌های افراطی مانند اشغال دوباره غزه و شهرک‌سازی در آن مقاومت کند.

با این حال، گالانت در عمل تاثیر چندانی بر توقف سیاست‌های نتانیاهو نداشته و خود یک شخصیت کلیدی در کابینه رژیم صهیونیستی است. دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اخیرا خواستار دستگیری او و نتانیاهو به دلیل ارتکاب جنایات جنگی شد و این یعنی مراجع حقوقی بین‌المللی گالانت را نه به‌عنوان قدرتی در مقابل رژیم صهیونیستی، بلکه به‌عنوان یک بازیگر اصلی در سیاست‌های این رژیم می‌شناسند.

به گزارش این روزنامه، محبوبیت کابینه حاکم رژیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی تا امروز کاهش یافته است، به طوری که بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و برکناری نتانیاهو هستند. گالانت هم گرچه هنوز یک شخصیت نظامی مهم است، اما یک نظرسنجی در ماه دسامبر نشان داد که او در جایگاه نخست‌وزیر از محبوبیت چندانی برخوردار نخواهد بود.

نظرسنجی‌ها  همچنین نشان می دهد که مردم در حال از دست دادن اعتماد به وعده دولت برای پیروزی در جنگ هستند. بیش از ۷۰ درصد اسرائیلی ها به طور مکرر به نظرسنجی‌ها می گویند که خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند و اکثریت خواهان برکناری نخست‌وزیر هستند.

بسیاری از اسرائیلی‌ها در گالانت، هم دولت و شکست‌های آن را می‌بینند و هم یک شخصیت نظامی با تجربه و ضروری را در زمان اضطرار ملی. اما گالانت به تنهایی نمی‌تواند این دولت را سرنگون کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

گالانت درمان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.