دولت سیزدهم اقتصاد کشور را به نتیجه مذاکرات مشروط نکرد

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، مصطفی موسوی نژاد عضو شورای اطلاع رسانی دولت افزود: پیش از تحریم‌های دور اول یعنی در سال 90، در روز حدود 2 میلیون و 200 هزار بشکه فروش نفت داشتیم. سپس با اعمال تحریم‌های دور اول، فروش نفت ما افت قابل توجهی کرد و فروش نفت روزانه به 1 میلیون و 340 هزار بشکه در سال 93 رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: با انجام مذاکرات و زمانی که برجام امضا شد فروش نفت ما در سال 1396، به روزی 2 میلیون و 100 هزار بشکه رسید. با اعمال تحریم‌های دور دوم و خروج آمریکا از برجام فروش نفت ما با مشکل جدی مواجه شد. فروش نفت از 2 میلیون و 100 هزار بشکه در سال 1396 به 480 هزار بشکه در سال 98 رسید.

موسوی نژاد گفت: زمانی که فروش نفت از مبادی رسمی انجام می‌شود، با اعمال تحریم و محدودیت ها، دیگر امکان فروش نفت وجود ندارد. در آن زمان، دلایلی که برای عدم فروش نفت مطرح می‌شد، تحریم و سر کار بودن ترامپ بود. اما هیچکدام از این دلایل، توجیه خوبی برای افت شدید فروش نفت نیست. اقدامات بسیار متنوعی برای فروش نفت در دولت سیزدهم انجام شد. شایعه‌ای شده بود که دولت نفت را با تخفیف‌های فوق العاده بالا می‌فروشند. در حالی که به عنوان مثال، نهاد‌های بین المللی تخفیف‌هایی بین 5 و نهایتا 10 درصد را در یک برهه‌ای از زمان گزارش می‌کردند.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت گفت: اوایل خرداد امسال، در جلسه استماع کنگره آمریکا، میان سناتور تد کروز و آقای آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بحثی بود. تد کروز معتقد بود که صادرات نفت ایران از 300 هزار بشکه در بهمن 1399 به 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. سپس علت این افزایش را از وزیر امور خارجه کشورش پرسید و بلینکن در پاسخ گفت: آنها مصمم هستند که نفت بفروشند.

وی در پایان اشاره کرد: زمانی که آقای رئیسی رئیس جهور شدند، گفتند: اگر کسی می‌خواهد بهانه بیاورد که نمی‌توانم نفت بفروشم، یا دلایلی همچون تحریم‌ها و fatf را بهانه کند، همین اول کار مسئولیت را نپذیرد. البته این موضوع به این معنی نیست که ما برای برداشته شدن تحریم‌ها اقدامی نمی‌کنیم، بلکه میز مذاکره را هم ترک نکردیم. اما تمام شرایط را به میز مذاکره منوط نکردیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.