تغییر نگاه موزه‌ها به افراد دارای معلولیت

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، همایش دسترس‌پذیری و آموزش گردشگری در موزه‌ها در نهمین سال گرامی‌داشت «روز موزه و معلولیت» با حضور مصطفی فاطمی؛ مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، احمد محیط طباطبایی؛ رئیس ایکوم و جمعی از معلولان با همکاری  انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس در موزه فرش ایران برگزار شد. 

مصطفی فاطمی بزرگداشت روز موزه و معلولیت را تلنگری برای توجه گردشگری و موزه‌ها به این موضوع مهم عنوان کرد و افزود: در دو سالی که فعالیت میز گردشگری دسترس‌پذیر آغاز به فعالیت کرده است، تلاشمان در حیطه سیاست‌گذاری‌ تصویب مصوبه و آیین‌نامه‌های قانونی از جمله آیین‌نامه‌ مربوط به ساخت و استانداردسازی اماکن گردشگری و دستورالعمل مرتبط با سرویس‌های بهداشتی بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در کنار دسترس‌پذیری فیزیکی بر اهمیت تغییر نگاه پرسنل اماکن گردشگری تاکید کرد و افزود: طی این مدت آشنایی با این موضوع در دستور کار قرار گرفت و برای جلب توجه‌ها به موضوع معلولیت دوره‌های متعددی برای پرسنل، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی برگزار شد.

او با اشاره به  طرح چالش‌های مربوط به مناسب‌سازی بناهای تاریخی برای افراد دارای معلولیت از سوی شوراهای فنی ادامه داد: موضوع توجه به افراد دارای معلولیت در ادبیات مرمتی نیز باید ورود پیدا کند و برای نه بزرگی که در مرمت بناهای تاریخی امری ضروری است در موضوع دسترس‌پذیری راه حلی پیدا کنیم.

فاطمی تشکیل کمیته و ارائه دستورالعمل و راهکار عملی در این راستا مفید دانست.

همچنین محیط طباطبایی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع معلولان مناسب‌سازی و همراهی با عنوان شاخصی مستقل از مجموعه استانداردسازی موزه‌ها مطرح شد، به تغییر نگاه موزه‌ها به این قشر در سال‌های اخیر اشاره کرد.

رئیس ایکوم افزود: برخی موزه‌ها مانند ملی، گلستان و نیاوران برای نابینایان اقدامات مناسبی انجام داده‌اند همچنین توجه ویژه به ناشنوایان داشته‌اند.

او به ضرورت رعایت شاخص‌های فنی و علمی در ارتباط با ساماندهی فضاهای فیزیکی موزه‌ها اشاره کرد و احترام  به این افراد را بر مسائل فنی و فیزیکی ارجح برشمرد و ادامه داد: انجام استانداردسازی‌ها برای سالمندان جامعه نیز کاربرد دارد و این افراد هم به راحتی می‌توانند از موزه‌ها استفاده کنند. موزه‌های در حال ساخت نیز باید موضوع افراد دارای معلولیت را مدنظر قرار دهند.

محیط طباطبایی با اشاره به اینکه در موضوع بناهای تاریخی و خانه‌های تاریخی  که تبدیل به موزه می‌شوند، وظیفه اصلی حفاظت است، افزود: توسعه فناوری و پیشرفت‌های علمی از جمله VR امکانات مناسبی را در اختیار ما قرار داده‌اند که با استفاده از آنها می‌توان به افراد دارای معلولیت هرآنچه که در موزه‌ها می‌گذرد را ارائه کرد.

او با بیان اینکه در این راستا تعادل مهم است، ادامه داد: هر بنایی دستورالعمل مناسب خود را دارد که براساس آن شاخص‌ها باید با نظر کارشناسی تهیه شود. 

همچنین از سوی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری دسترس‌پذیر اعلام شد که به‌زودی کمیته آموزش راهنمایان تشکیل خواهد شد.

در پایان مراسم از اصغر ابراهیم‌زاده، حضرت قلی‌زاده، علی کرمی، مهین زورقی، ناهید فرهادنیا، سوسن مرادی، آرزو خانی و اعظم مهدی‌زاده قدردانی شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.