نشست وزرای خارجه ۵ کشور عربی در مورد غزه

وزرای خارجه عربستان، اردن، امارات، قطر و مصر نشستی پنج‌جانبه در مورد جنگ غزه برگزار کردند.

به گزارش ارز پرس، فیصل بن فرحان، ایمن الصفدی، عبدالله بن زاید، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و سامح شکری، وزرای خارجه عربستان، اردن، امارات، قطر و مصر امروز دوشنبه نشستی مجازی درمورد جنگ غزه برگزار کردند.

طبق گزارش الجزیره، وزرای خارجه این پنج کشور عربی در بیانیه‌ای مشترک از تلاش واسطه ها برای ایجاد آتش‌بس و پایان دادن به جنگ غزه تقدیر کردند.

آن‌ها تاکید کردند که درباره پیشنهاد اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد آتش بس در غزه باید به طور مثبت و با جدیت تعامل کرد.

در بخشی از این بیانیه بر ضرورت توقف تجاوزها به غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و خروج نیروهای اشغالگر از این باریکه تاکید شده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه از پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در غزه خبر داد که شامل آتش‌بس، آزادی اسرای صهیونیستی طی سه مرحله می‌شود و به حماس ارائه شده است‌.

بایدن گفته بود قطر این پیشنهاد رژیم صهیونیستی را به دست حماس رسانده است اما دوحه یا حماس این سخن بایدن را هنوز تایید نکرده‌اند.

پیشنهاد آتش‌بس جدید شامل سه مرحله برقراری آتش‌بس در نوار غزه، آزادی اسرا و بازسازی غزه می‌شود و هر مرحله ۴۲ روز به طول می‌انجامد. براساس این پیشنهاد، مرحله اول ۶ هفته خواهد بود و طی آن آتش‌بس جامع و کامل برقرار شده و ارتش رژیم صهیونیستی از تمامی مناطق پرجمعیت غزه عقب‌نشینی می‌کند.

قرار است در مرحله اول در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، تعدادی از اسرای صهیونیستی از جمله زنان، افراد میانسال و زخمی‌ها آزاد شوند. در طول این ۶ هفته، رژیم صهیونیستی با جنبش حماس در مورد مرحله دوم آتش‌بس مذاکره خواهد کرد، مرحله‌ای که شاهد پایان دائمی جنگ خواهد بود.

مرحله دوم هم ۶ هفته به طول خواهد انجامید و شامل آزادی اسرا و سربازان صهیونیستی باقی مانده و حفظ آتش‌بس می‌شود. مذاکرات در مرحله دوم برای رسیدن به مرحله سوم انجام می‌شود. مرحله سوم که آن هم ۶ هفته طول می‌کشد شامل بررسی وضعیت غزه پس از جنگ و بازسازی آن می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرده بود که براساس این پیشنهاد، رژیم صهیونیستی، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق غزه، از جمله شمال آن، جایی که این رژیم محدودیت‌های طولانی‌مدت اعمال کرده است، بازگردند.

وی همچنین گفته بود: کمک‌های بشردوستانه افزایش می‌یابد و روزانه ۶۰۰ کامیون وارد غزه می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

وزرای خارجه

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.