هیچکس در انتخابات ریاست‌جمهوری گزینه‌ دفتر رهبری نیست

گروه سیاسی پایگاه خبری ارز پرس- انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان وی قرار است روز جمعه هشتم تیرماه برگزار ‌شود. 80 نفر طی 5 روز برای کاندیداتوری در این انتخابات ثبت نام کردند و روز 22 خردادماه شورای نگهبان قرار است اسامی نهایی کاندیداها را پس از بررسی صلاحیت آنها اعلام کند.

در میان ثبت نام کنندگان برای انتخابات، حضور برخی افراد البته با تعجب‌ دوستداران نظام و تحلیل‌های عجیب و غریب برخی بدخواهان انقلاب روبرو شد؛ کسانی که زمانی مسئولیت‌هایی در دفتر مقام معظم رهبری داشتند، اما حالا بنا به تشخیص و صلاحدید خود و به صورت کاملاً فردی در انتخابات ثبت‌نام‌ کرده‌اند.

ارز پرس پیشتر نیز در گذشته طی یادداشتی به برخی از این افراد توصیه کرده بود که باید بیش از اینها شأن دفتر مقام معظم رهبری از سوی آنها پاس داشته شود، با این حال مهم‌تر آن است که همه بدانند، آنچه رخ داده، نه یک اقدام از ناحیه نهاد دفتر، بلکه تصمیمی فردی بوده است که ارتباطی نیز با حاکمیت ندارد.

 یکی از موارد برجسته در تمام انتخابات‌ها، عدم حضور افراد منسوب به رهبر معظم انقلاب برای کاندیداتوری و یا برعهده گرفتن مسئولیت ستادهای تبلیغاتی بوده است و در ادوار مختلف انتخابات، رهبر معظم انقلاب افراد منتسب به خود را از حضور در عرصه انتخابات منع می‌کردند تا شائبه دخالت دفتر رهبری در انتخابات پیش نیاید.

حتی جدای از نزدیکان رهبر انقلاب، افراد منصوب از سوی ایشان در پست‌های مدیریتی نیز معمولاً با احتیاط بسیار بیشتری نسبت به دیگران درباره ورود به انتخابات عمل می‌کنند و همواره این «حیطه» محترم شمرده و تاکید می‌شود که این حضور یک حضور فردی است و نه حاکمیتی.

این مسئله، از دوران امام راحل(ره) امری مسبوق به سابقه است؛ چنانچه حضرت امام(ره) نیز با طرح نخست‌وزیری حاج احمد خمینی در دوره بنی‌صدر به شدت مخالفت کردند و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت نوشتند: «بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدی این امور شود. احمد، خدمتگزار ملت است‌‎ ‏و در این مرحله با آزادی بهتر می‌تواند خدمت کند. والسلام علیکم.‏»

این سیره در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نیز تکرار شد و هیچ‌گاه در ادوار انتخابات افراد وابسته به دفتر رهبری و بیت ایشان با چنین عنوانی در انتخابات‌ها نه تنها شرکت نمی‌کردند، بلکه به جانبداری از هیچ کاندیدایی نیز وارد عمل نمی‌شدند.

با این حال متاسفانه  در روزهای گذشته برخی افراد علیرغم اینکه سابقه مسئولیت اجرایی متناسب و چندانی هم نداشتند به عنوان داوطلب نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت نام کردند، اما بدتر اینکه در تیزرهای انتخاباتی‌شان، نقطه ثقل تبلیغ را وابستگی به دفتر مقام معظم رهبری قرار دادند؛  مسئله‌ای که قطعاً اقدامی غیراخلاقی و به دور از نگهداشتن حرمت این نهاد بسیار والاست.

به کار بردن چنین عناوین و توصیفاتی می تواند مخاطب را به اشتباه بیندازد که گویی وی گزینه دفتر رهبری است و بدین منظور کاندیدا شده است! امری که هیچ ریشه‌ای در واقعیت ندارد و دامن زدن به آن تنها می‌تواند به اصل اعتبار انتخابات لطمه بزند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.