یک بام و دوهوای گروسی

گروه سیاسی پایگاه خبری ارز پرس: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش رسمی خود به شورای حکام، بدون آنکه به چرایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران (وفق سند برجام) و عدم اراده طرف غربی مبنی بر لغو واقعی تحریم‌های اقتصادی کمترین اشاره‌ای کند، کشورمان را متهم به عدم پیروی از چارچوب‌های بازرسی و نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی نموده است.

گروسی  با اشاره به توافق‌نامه پادمانی NPT (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) با جمهوری اسلامی ایران گفت که هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است.

با این حال، گروسی هرگز به ریشه و چرایی مسئله اشاره ای نکرده است! جمهوری اسلامی ایران بارها عنوان کرده است که بازگشت واقعی طرف مقابل به توافق هسته‌ای و تبدیل شدن آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک سازمان حقوقی واقعی (به‌جای کارگزار سیاسی غرب)، پیش‌شرط اصلی بازگشت به مکانیسم همکاری‌های تعیین شده در برجام خواهد بود.

گویا گروسی فراموش کرده است که خود، اصلی‌ترین نقش را در جلوگیری از ثمربخشی مذاکرات احیای برجام داشته و با اصرار بر عدم مختومه‌سازی پرونده‌های موسوم به موارد ادعایی، مانع سختی را در این مسیر ایجاد کرد.

گروسی مدعی شده که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کند زیرا آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دم، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. بیش از سه سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گذرد و بنابراین بیش از سه سال است که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران نمی‌باشد.

لازم به ذکر است که برخلاف آنچه گروسی سعی در القای آن دارد، کاهش مرحله به مرحله تعهدات ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی از جنس "واکنش"و نه "کنش اولیه" بوده و باید به‌جای متهم‌سازی کشورمان، مدیرکل آژآنس آمریکا، تروییکای اروپایی و سازمان متبوع خود یعنی آژانس را به چالش بکشد. پس از ذکر این مقدمات غیرحقوقی و غیرمنصفانه که بیانگر بقای گروسی بر همان خط مشی قبلی و ضد ایرانی خود می‌باشد، وی با اشاره به سفر اردیبهشت‌ماه خود به ایران و ملاقات با  شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه فقید و متعهد کشورمان  و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که در آن زمان پیشنهادهای مشخصی به ایران برای ادامه همکاری ارائه داد و توافق‌هایی در چارچوب یک بیانیه مشترک صورت گرفت.

او ابراز تأسف کرد که تهران هنوز تصمیم خود در مورد ممنوعیت ورود چند بازرس با تجربه آژانس به ایران را لغو نکرده است. با این وجود، گروسی خواستار اجرای بیانیه مشترک ادامه همکاری در چارچوب پیشنهادهای مشخص آژانس شد. بهتر است گروسی نسبت به این قاعده آگاه باشد که ایران نه تنها تن به بازی سیاسی مشترک آژانس، آمریکا و اتحادیه اروپا نمی‌دهد، بلکه پاسخ این بازی وقیحانه و غیرحقوقی را به سخت‌ترین نحو ممکن خواهد داد.

در این میان، صدور هرگونه قطعنامه ضد ایرانی یا اقدامی مشابه آن، هزینه‌های دشمنان ایران را به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

دوهوای گروسی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.