"کودک‌کشی صهیونیست‌ها" و نقض مکرر کنوانسیون‌های بین‌المللی

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، در سال 1982 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جلسه اضطراری در مورد مسئله فلسطین که در راستای اقدامات وحشیانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کودکان مظلوم و بی‌دفاع در فلسطین و لبنان برگزار شده بود، تصمیم گرفت هر سال 4 ژوئن را به عنوان "روز جهانی کودکان بی‌گناه قربانی خشونت و تعرض" معرفی کند.

امسال نیز در حالی به استقبال این روز میرویم، که کودکان فلسطینی به دلیل حملات رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر 2023 تاکنون در شرایطی غیرانسانی و خارج از قواعد سازمان‌ها و پروتکل‌های بین‌المللی که با هدف حمایت از حقوق کودکان تشکیل شده است، قرار گرفته‌اند.

به طوری که از ابتدای حملات رژیم صهیونیستی تاکنون، بیش از 15 هزار کودک در فلسطین به شهادت رسیده‌اند، بیش از 12320 کودک مجروح شده و درکل باید اشاره کرد کودکان 44 درصد قربانیان جنگ را تشکیل می‌دهند. بنا بر اذعان مقامات حقوق بشری، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در غزه را باید جنگ علیه کودکان دانست، چراکه تعداد کودکانی که تنها در 4 ماه در غزه جان خود را از دست داده‌اند، از همه کودکانی که در خلال 4 سال در همه درگیری‌های جهان جان باخته‌اند، بیشتر است.

از سوی دیگر در شرایطی که کودکان غزه، بزرگترین قربانی جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر غزه هستند، اخیراً نیز با تداوم جنگ و آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه رفح که بنا بر اظهارات مقامات سازمان ملل، تنها شهر امن برای کودکان در نوار غزه است؛ سطح جدیدی از درگیری و اقدامات ضدبشری و غیرانسانی، علیه کودکان فلسطینی آغاز شده است.

به طوری که حملات رژیم صهیونیستی به جنوب غزه، این منطقه را هم درگیر کشتار کرده و هم حق دستیابی کودکان فلسطینی به حقوق بنیادین و اساسی خود را به دلیل خطرات ناشی از قحطی و گرسنگی، بیماری و محرومیت از دسترسی به کمک‌های پزشکی و دارویی به خطر‌ انداخته است.

بنابر اذعان مقامات صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، وضعیت جاری در رفح برای کودکان فاجعه‌آور است و بیشتر کودکان زیر پنج سال در غزه روزهایی را بدون خوردن حتی یک وعده غذایی سپری می‌کنند و دست‌کم بیش از 30 کودک در غزه قربانی سوءتغذیه شده‌اند. اکنون نیز در رفح چنانچه اقلام غذایی به‌ویژه موادغذایی آماده مورد استفاده در درمان رفع سوءتغذیه در بین کودکان توزیع نشود، درمان بیش از 3 هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد، قطع خواهد شد و یک فاجعه جهانی در این زمینه به وقوع می‌پیوندد.

اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه کودکان فلسطینی در بدترین شکل ممکن رخ می‌دهد، در حالی که طبق اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه و قواعد حاکم بر زمان جنگ، اصل تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان که به عنوان یک اصل حیاتی و بنیادین تلقی شده است، باید در مخاصمات مسلحانه مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر این، حقوق بین‌الملل نیز به طور مشخص در مواد (48) و بندهای 2 مواد (51) و (52) پروتکل‌های اول الحاقی (1977) به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو که ناظر بر مخاصمات مسلحانه بین‌المللی است، به آن اشاره کرده است اما رژیم صهیونیستی به طور هدفمند در حال ارتکاب نقض جدی و مستمر تمام حقوق و قواعد بین‌المللی است.

نکته قابل توجه آنکه، فاجعه ننگین انسانی کشتار هدفمند کودکان بی‌گناه در نوار غزه در سایه سکوت و انفعال سازمان‌های بین‌المللی بحران انسانی در نوار غزه در حال افزایش است و شاهد فاجعه‌ای همه‌جانبه علیه کودکان فلسطینی هستیم.

این در حالیست که 4 ژوئن از سوی سازمان ملل با هدف حمایت و حفاظت از حقوق کودکان در تجاوزات بینالمللی نامگذاری شده است و مطابق مأموریت و اهدافی که سازمان ملل در این راستا تعریف کرده و رژیم اشغالگر علی‌رغم عضویت در کمیته حقوق کودک سازمان ملل، هیچ‌کدام از مواد کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد را رعایت نکرده است.

از این رو، کمیته‌ حقوق کودک ملل متحد می‌تواند طبق ماده‌ (45) این کنوانسیون، درخواست رسیدگی به وضعیت کودکان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را در مجمع عمومی ملل متحد مطرح کند همچنین در بند (پ) ماده (45) این کنوانسیون آمده است که دبیرکل نیز می‌تواند درخواست کند تا موضوعات خاص از جمله وضعیت کودکان مورد توجه قرار گیرد و رژیم اشغالگر به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون حقوق کودک و ناقض حقوق کودکان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، موظف است به تعهدات خود ذیل این کنوانسیون جهت حمایت و تضمین حقوق کودکان در غزه عمل کند.

در پایان باید گفت متأسفانه آنچه این روزها در عرصه بین‌المللی نسبت به مسئله نقض حقوق کودکان فلسطینی توسط رژیم اشغالگر مشاهده می‌شود، عدم انجام اقدام مؤثر و فوری در راستای احقاق حقوق کودکان فلسطینی است.

در حالی که سازمان ملل بنا بر اهداف و مأموریت خود موظف است نسبت به اجرای تعهدات کنوانسیون، نه در حد تعارف، بلکه به ‌طور جدی اقدام نماید و به‌ طور مشخص به رژیم صهیونیستی برای توقف خشونت علیه کودکان فشار بیاورد.

این روزها افکار عمومی جهانی در مورد حملات رژیم صیهونیستی علیه ملت فلسطین، موجی از محکومیت تجاوزگری رژیم اشغالگر را به راه‌انداخته‌ و اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر را محکوم می‌کند اما سازمان‌های بین‌المللی در برابر کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان در غزه سکوت کرده و تنها به صدور بیانیه اکتفا می‌کنند!

عطیه قشونی؛ کارشناس ارشد علوم سیاسی

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.