در دولت شهید رئیسی اصلاح سیستم مالیات به خوبی انجام شد

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، درباره اقدامات دولت سیزدهم برای به پیش بردن سیستم مالیاتی به سمت عدالت گفت: کشور‌های پیشرفته دنیا به این سمت رفته‌اند که درآمد لازم برای اداره امور خودشان را از محل درآمد‌های مالیاتی تأمین کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما این شرایط وجود نداشته و کشور با استفاده از درآمد‌های نفتی اداره می‌شده است، افزود: هر کسی که در کشور فعالیت اقتصادی دارد و از منابع کشور و زیرساخت‌های کشور استفاده می‌کند و از آن‌ها سود می‌برد و نسبت به بخش‌های دیگر هزینه کمتری می‌پردازد، باید مالیات هم بپردازد.

نماینده گرگان در مجلس گفت: کسی که درآمد کسب می‌کند باید مالیاتش را هم پرداخت کند. عمدتاً کشور‌های مختلف دنیا منابع درآمدی از محل منابع خدادای کشور را صرف توسعه، زیرساخت و.... در کشورشان می‌کنند.

وی بیان کرد: مالیات باید به صورت عادلانه و دقیق در کشور اخذ شود و جلوی فرار‌های مالیاتی مشاغل خاص و پر درآمد که راه فرار مالیاتی را هم بلدند گرفته شود تا این درآمد‌ها به میزان پیش‌بینی شده تأمین و صرف امور جاری کشور شود و این اتفاق در دولت شهید رئیسی به خوبی جلو رفت.

وی ادامه داد: شهید رئیسی در این مسیر گام‌های خوبی برداشت، در سال اول دولت‌ها عمدتاً درگیر سروسامان دادن و انتخاب وزرا و..... هستند و در دو سالی که اقدامات اجرایی در دولت انجام شد، اصلاح سیستم مالیاتی به خوبی صورت گرفت.

سنگدوینی با بیان اینکه در این اصلاحات در سیستم مالیات ستانی پایه‌های مالیاتی افزوده نشد بلکه بخش پنهان اقتصاد شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: این اصلاحات در سیستم مالیاتی و اخذ عادلانه مالیات‌ها توانست بودجه کشور را به خوبی تأمین کند اما باز هم این مسیر باید ادامه داشته باشد و در دولت بعدی شاهد تداوم این مسیر باشیم.

وی ادامه داد: ما در سیستم مالیاتی با فرار‌های مالیاتی گسترده‌ای رو به رو بودیم و صورت‌های مالیاتی خود را به نحوی منتقل می‌کردند که مالیاتی متناسب با درآمدشان پرداخت نمی‌کردند ولی در دولت شهید رئیسی با هوشمندسازی نظام مالیاتی این رویکرد مالیات‌ستانی اصلاح و فرار مالیاتی کاهش یافت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر بعد از هوشمند‌سازی سیستم مالیات ستانی به خیلی از مشاغلی که درآمد کمی دارند معافیت مالیاتی داده شد. این اقدامات توانست در ایجاد توازن منابع بودجه‌ای کشور کمک زیادی کرد.

سنگدوینی با بیان اینکه هر چه قدر میزان تحقق درآمد‌های مالیاتی بالاتر باشد از کسری بودجه هم جلوگیری می‌کند. شهید رئیسی هم تأکید داشتند که نباید برای جبران کسری بودجه از جیب مردم برداشت شود، به همین دلیل در این اصلاحات هیچ افزایشی در پایه‌های مالیاتی نداشتیم بلکه با مالیات ستانی عادلانه به تحقق کامل درآمد‌های مالیاتی رسیدیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.