نشست فوق‌العاده گروه دی ۸ درباره جنگ غزه با هدف موضع‌گیری واحد علیه رژیم صهیونیستی

گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به «دی 8» قرار است طی روزهای آتی نشستی فوق‌العاده تشکیل دهند و با انتشار بیانیه‌ای مشترک موضع خود علیه جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه را اعلام کنند، اقدامی که بر تلاش‌های دیپلماتیک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عربی در این راستا، اثرگذار خواهد بود.

به گزارش ارز پرس، نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه دی ‌۸ (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه) که قرار است شنبه آتی (۱۹ خرداد) در استانبول برگزار شود، از نظر رسیدن به موضعی واحد در قبال جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، اهمیت ویژه‌ای برای کشورهای عضو دارد.

خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد: این نشست که یکی مجمع‌های مهم بین‌المللی است و ترکیه رهبری آن را بر عهده دارد، برای کشورهای دی ‌۸ از اهمیتی حیاتی در اتخاذ موضعی جمعی علیه حملات ادامه‌دار رژیم صهیونیستی به شهر محاصره‌شده غزه از ۷ اکتبر سال گذشته دارد و نشان‌دهنده آن است که آن‌ها در قبال ظلم اسراییل سکوت نخواهند کرد.

«محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان، «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی، «محمد حسن» وزیر امور خارجه مالزی، «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه ایران و «دیپو مونی» وزیر رفاه بنگلادش و مقامات بلندپایه مصر و نیجریه قرار است در این نشست شرکت کنند.

کشورهای دی ‌۸ قرار است بیانیه مشترکی درباره تحولات غزه صادر کنند.

دی ‌۸ که متشکل از کشورهای مهم اسلامی است، به طور کلی، در برگیرنده ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان است که میزان تولید ناخالص داخلی آن ۴.۸ تریلیون دلار است. دی ‌۸ با این ویژگی‌ها سازمانی تلقی می‌شود که نقش تلاش‌های دیپلماتیک سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه عربی در زمینه غزه را پررنگ‌تر ساخته و تاثیر آن را افزایش می‌دهد.

در پی عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر توسط گروه حماس علیه رژیم صهیونیستی، این رژیم با هدف «نابودی حماس» حملاتی کورکورانه را به شهر غزه انجام داد که طبق گزارش سازمان ملل، ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی آن ویران شده و ۸۵ درصد از جمعیت آن آواره شده‌اند.

تا کنون، بیش از ۳۶ هزار نفر از فلسطینیان در غزه به شهادت رسیده‌اند.

این شهر در محاصره انسانی قرار دارد و با تبدیل شدن مناطقی از نوار غزه به مناطق نظامی که گذرگاه‌های مهم مرزی در آن واقع شده‌اند، تحویل کمک‌های انسانی به مردم غزه، بسیار محدود و برای جمعیتی که خطر قحطی و گرسنگی به طور جدی آن را تهدید می‌کند، ناکافی است.

رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طرحی سه‌مرحله‌ای برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا به حماس ارائه کرده است.

حماس هنوز به این طرح جواب قطعی نداده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.