صادرات ترکیه به سرزمین‌های اشغالی 99 درصد کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس به نقل از راشاتودی، نشریه بلومبرگ روز دوشنبه با استناد به داده‌های اولیه انجمن صادرکنندگان اصلی ترکیه گزارش داد که صادرات این کشور به سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ماه مه در واکنش به عملیات ارتش اسرائیل در غزه به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش این نشریه، صادرات محموله‌ها به اسرائیل در ماه مه 99 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافت و به 4.4 میلیون دلار رسید.

داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات ترکیه به اسرائیل در پنج ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

به گفته وزارت اقتصاد اسرائیل، کل حجم تجارت دو طرف در سال 2023، 6.8 میلیارد دلار بوده که صادرات ترکیه 76 درصد از این مبلغ را تشکیل می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ترکیه از زمان آغاز درگیری رژیم صهیونیستی با حماس در ماه اکتبر یکی از شدیدترین منتقدان این رژیم بوده است.

ماه گذشته، وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد که روابط تجاری تا زمانی که اسرائیل اجازه "جریان بی وقفه و کافی" کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، متوقف خواهد ماند.

این تعلیق به دنبال محدودیت‌هایی صورت گرفت که آنکارا برای صادرات 54 دسته محصول به سرزمین‌های اشغالی از جمله مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات و محصولات شیمیایی مختلف اعمال کرد. ترکیه پیش از این ارسال هرگونه کالایی را که می‌توانست برای مقاصد نظامی به اسرائیل صادر شود، متوقف کرده بود.

طبق گزارش موسسه آمار ترکیه، اسرائیل سیزدهمین شریک صادراتی ترکیه در سال 2023 بود. صادرات اصلی آنکارا به این منطقه یهودی نشین شامل فولاد، مصالح ساختمانی، دستگاه‌های مکانیکی، نفت و محصولات کشاورزی بود.

به گفته وزارت بهداشت غزه، حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به مردم فلسطین تاکنون باعث کشته شدن بیش از 36000 نفر که بیشتر آنان زن و کودک بوده‌اند، شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.