آیتم "هزینه سوخت نیروگاهی" در قبوض برق چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، اگرچه آیتم "هزینه سوخت نیروگاهی" در قبوض برق، آیتم جدیدی نیست و از میانه سال گذشته به قبوض اضافه شده؛ اما به دلیل الکترونیکی بودن قبوض و عدم مشاهده جزئیات قبض، به‌چشم بسیاری از مشترکان آیتم جدیدی است که پیش از این با آن مواجه نبوده‌اند.

بهای تبصره 14 قبض برق به استناد مصوبه مردادماه هیئت وزیران (موضوع آیین نامه اجرایی تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1402) و به منظور افزایش نرخ سوخت نیروگاهی نسبت به سال 1401 در صورتحساب برق مشترکان جهت اجرا ابلاغ شده است.

جدول بهای تبصره 14 قبض برق سال 1402 که در قبوض امسال نیز لحاظ شده، به شرح زیر محاسبه می شود:

مبلغ درج شده در جدول بالا، در مجموع مصرف دوره (کیلووات ساعت) ضرب شده و در قبوض برق تحت عنوان "هزینه سوخت نیروگاهی" درج می‌شود و به مبلغ قبوض افزوده خواهد شد.

در ماده 3 آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور مصوب 1402,05,11 آمده است: "نیروگاه‌ ها شامل نیروگاه ‌های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می ‌دهند، مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ هفتصد و پنجاه (750) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورتحساب صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ‌های نفتی ایران از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران به حساب شرکت توانیر و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی حسب مورد واریز نمایند.

کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی) قرار می‌ گیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوط، برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود.

افزایش نرخ سوخت فوق ‌الذکر نسبت به سال 1401 در نرخ تعرفه‌ های برق مشترکین در چهارچوب قوانین به گونه‌ ای اعمال می‌ شود که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد."

 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.