نیویورک تایمز: قطر پاسخ مثبت حماس و آمادگی نتانیاهو برای توقف جنگ را دریافت کرده است

یک روزنامه آمریکایی نوشت، قطر پاسخ اولیه و مثبتی را از حماس درباره پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده و نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز آمادگی خود را برای متوقف کردن جنگ اعلام کرده است.

به گزارش ارز پرس، به گفته دو منبع آگاه، نخست‌وزیر قطر و مدیر اطلاعات مصر روز چهارشنبه در دوحه با مقامات ارشد حماس دیدار کردند تا درباره پیشنهاد تل‌آویو برای اسیران و آتش‌بس که از طریق جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام شد، گفتگو کنند. این نشست، کمتر از یک هفته پس از دریافت پیشنهاد حماس و ارائه آن به جهان، در بحبوحه نگرانی‌هایی صورت می گیرد که اظهارات علنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند مذاکرات را تضعیف کند.

نتانیاهو تحت فشار قابل توجهی از سوی هر دو طرف ائتلاف خود قرار دارد. در حالی که احزاب افراطی ناسیونالیست تهدید می کنند که در صورت تحقق این توافق، دولت را سرنگون خواهند کرد، احزاب افراطی ارتدوکس و راست میانه او را تحت فشار قرار می دهند تا به جلو برود و تهدیدها را نادیده بگیرد.

با این حال دیگر روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از یک مسوول آگاه از روند مذاکرات آتش بس در نوار غزه نوشت: نتانیاهو به نمایندگانی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اعلام کرده که آماده متوقف کردن جنگ در نوار غزه به مدت شش هفته است.

هم قطر و هم مصر - دو میانجی کلیدی در مذاکرات غیرمستقیم بین رژیم صهیونیستی و حماس - گفتند که پاسخ حماس به سخنرانی بایدن مثبت بود، اما این گروه هنوز پاسخ رسمی به این پیشنهاد نداده است.

بیل برنز، رئیس سیا سه‌شنبه شب وارد دوحه شد تا با میانجی‌های قطری و مصری از جمله محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و عباس کامل، مدیر اطلاعات مصر دیدار کند. یک منبع مطلع در مورد دیدار با مقامات حماس در دوحه گفت که هنوز پیشرفتی حاصل نشده و تلاش ها برای دستیابی به توافق ادامه دارد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه پس از این نشست گفت که این گروه هر پیشنهادی را که مبتنی بر پایان دادن به جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه باشد، "صادقانه و مثبت" بررسی خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه به ان بی سی گفت که پیشنهاد اسرائیل برای معامله اسیران هنوز در حد یک پیشنهاد است و دولت اسرائیل تا امروز مجدداً تأیید کرده است که این پیشنهاد همچنان روی میز است و حماس باید آن را بپذیرد.

انتظار می‌رود مقامات حماس و نمایندگان دیگر جناح‌های فلسطینی مانند جهاد اسلامی طی روزهای آتی برای گفتگوهای بیشتر وارد قاهره شوند. برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه هم برای گفتگو با مقام‌های مصری درباره توافق اسیران و آتش بس به قاهره رفته است.

«طاهر النونو» مشاور رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به موضعگیری تل آویو در خصوص پیشنهاد بایدن گفت: ما با اقدام جدیدی مواجه هستیم که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل با هدف برقراری آتش بس در نوار غزه آغاز کرد اما تعارضی در موضعگیری اسرائیل وجود دارد چراکه به نظر نمی رسد آنها در مورد عقب نشینی کامل از نوار غزه جدی باشند.

النونو اظهار کرد: با این وجود ما به تمام میانجی‌ها آمادگی خود را برای برقراری آتش بسی فراگیر و پایدار، عقب نشینی از نوار غزه و تبادل اسرا اعلام کردیم و ما آماده مذاکرات هستیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.